دانستنی ها

11 راهکار حیاتی برای پیشگیری و مقابله با گرمازدگی

فصل تابستان فصل گرماست و دمای هوا به بیشترین حد خود در سال می‌رسد. این گرما در طبیعت، کوهنوردی و کمپینگ می‌تواند به شکل گرمازدگی در افراد بروز کند. گرمازدگی علایمی دارد و برای رهایی از آن راه کارهایی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

دماسنج درحال نمایش حرارت بالای فصل تابستان

علائم گرمازدگی

گرمازدگی به سبب قرارگیری طولانی مدت در زیر آفتاب یا در معرض حرارت بالا ایجاد می‌شود که با کاهش آب بدن همراه شده و بدن نمی‌تواند دما را کنترل کند. بدن به طور دائم در حال ایجاد تعادل میان گرمای محیط با خود است و برای حفظ دمای مناسب بدن یا از محیط گرما می‌گیرد و یا گرما از دست می‌دهد.

در تابستان بدن به روش‌های مختلف گرمای اضافی را از بدن خارج می‌کند اما گاهی گرمای محیط به حدی می‌رسد که بدن دیگر قادر به این کار نیست و دچار گرمازدگی می‌شود. گرمازدگی همچون سایر بیماری‌ها دارای علائمی‌ست اما در صورت از دست دادن هوشیاری یا رسیدن دمای بدن به 40 درجه سانتیگراد می‌بایست سریعا به آن رسیدگی کرد.

فرد گرمازده چهره ای تب دار با پوست گرم و خشک دارد و نبضش ضعیف شده است، هشیاری‌اش کاهش یافته و ممکن است هر لحظه تشنج کند. سایر علائم عبارتند از :

-سردرد

-سرگیجه

-پوست قرمز گرم و خشک

-تهوع و استفراغ

-گرفتگی عضلات

نحوه مقابله با گرمازدگی

راهکارهای پیشگیری و مواجهه با گرمازدگی

در صورت مشاهده علائم فوق می بایست کارهای زیر را انجام دهید:

1. به دنبال سایه باشید

هرچه سریعتر به زیر درخت یا مکان سایه دار رفته و هرگونه لباس اضافی را درآورید.

2. دراز بکشید

دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

3. پوست خود را مرطوب کنید

اگر شما همراه شخص گرمازده هستید دستمالی را خیس کرده و پوست شخص را مرطوب و خنک کنید.

مواجهه با گرمازدگی، خشک کردن عرق در تابستان

4. آب بنوشید

نوشیدن آب خنک یا مایعات حاوی الکترولیت می‌تواند به پایین آوردن دمای بدن کمک کند. برای این کار کمل بک به همراه خود داشته باشید.

5. از بسته یخ استفاده کنید

درصورت داشتن بسته یخ آن را زیر بغل، مچ پا، پشت و گردن قرار دهید.

6. از محلول او آر اس استفاده کنید

محلول او آر اس (ORS) یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش دمای بدن است. اگر او آر اس همراهتان نیست می‌توانید محلولی از آب و نمک و شکر درست کنید و آن را مصرف کنید.

7. به فرد گرمازده فشار نیاورید

از فشار آوردن به فرد گرمازده جهت حرکت یا برگشتن تا زمانی که دمای بدنش کاهش پیدا نکرده خودداری کنید، مگر اینکه حال فرد مصدوم بحرانی باشد که در این صورت می‌بایست سریعا به مراکز درمانی منتقل شود. از همین روی سعی کنید لوازم کوهنوردی که به همراه خود دارد شما حمل کنید.

پیشگیری از گرمازدگی

پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان

بهتر است قبل از اینکه دچار گرمازدگی شویم به فکر آن باشیم. با رعایت مسائل زیر خیلی راحت می‌توان از بروز گرمازدگی جلوگیری کرد.

1. پوشیدن لباس مناسب

 لباس اضافی آن هم در فصل تابستان و هوای گرم بسیار خطرناک است زیرا بدن در صدد کاهش دمای بدن و خروج گرمای بدن است اما لباس اضافی یا تنگ این امکان را از بدن می‌گیرد و باعث گرمازدگی می‌شود.

2. مراقب آفتاب باشید

 طبیعت گردی یا کوهنوردی برابر است با قرارگرفتن در معرض آفتاب. تابش مستقیم آفتاب جدای از اثرات مخربی که بر پوست دارد می‌تواند باعث گرمازدگی شود. بهتر است از کلاه سه تکه که سر و گردن را می‌پوشاند یا حداقل از کلاه لبه‌دار استفاده کنید. در مقاله راهکارهای جلوگیری از آسیب های نور خورشید به این موضوع اشاره کردیم.

هایکینگ و کوهنوردی در فصل تابستان، دو نفر با کلاه جهت کاهش اثرات آفتاب

3. مایعات مصرف کنید

گرمای زیاد باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و بدن برای کنترل دمای بدن می‌بایست مدام آب بنوشید و بدن را در وضعیت هیدراته نگه دارید. بطری آب یا کیسه آب همراهتان باشد. برای جلوگیری از کم آبی در حالت عادی می‌بایست حداقل هشت لیوان آب مصرف کنیم، این مقدار برای زندگی روزمره است اما برای کوهنوردی یا طبیعت گردی می‌بایست بیشتر شود.

زنی درحال نوشیدن آب در تابستان

4. مراقب داروها باشید

برخی داروها آب بدن را خشک کرده یا در دفع گرما مشکل ایجاد می‌کنند.

اگر تجربه گرمازدگی دارید کامنت کنید و از حالاتی که برایتان رخ داده است برایمان بگویید. چطور از این وضعیت خارج شده‌اید و حالتان خوب شده است؟

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا