چگونه ها

7 نکته اساسی و مهم برای خرید چراغ قوه

 

برای انجام هرگونه فعالیتی در شب همیشه به نور نیاز است. یکی از مهمترین وسایل و لوازم کوهنوردی که هر کمپر یا ماجراجو باید داشته باشد یک چراغ قوه خوب است. شما نمی‌دانید که چه زمانی باتری چراغ قوه‌تان تمام می‌شود و وقتی تمام شد ناگهان همه جا تاریک خواهد شد. اکثر مردم از این نیاز مطلع‌اند و معمولا یک چراغ قوه دارند.

در این مطلب اکثر نکاتی که در خرید یک چراغ قوه باید بدانید بیان خواهد شد

1. به چه اندازه لومن نیاز دارید؟

بگذارید ابتدا درباره “لومن” (lumen) صحبت کنیم. اصطلاح “لومن” به مقدار نوری گفته می‌شود که از یک منبع نور خارج می‌شود. لومن نباید با “وات” که مقدار انرژی مورد نیاز برای روشن کردن منبع نور است، اشتباه گرفته شود. هنگام خرید چراغ‌ قوه مهمترین عامل لومن است که باید در نظر گرفت.

به طور کلی، 100 لومن حداقل نوری‌ست که یک ماجراجو به آن نیاز دارد. برای کمپ زدن چراغی لازم است که نوری حدود 160 تا 200 لومن تولید کند. میزان لومن بستگی به استفاده شما دارد، زمانی که داخل چادر هستید 20 لومن هم می‌تواند چشم را اذیت کند.

مردی در شب چراغ قوه با لومن بالا در دست ایستاده است

2. قدرت پرتاب نور چراغ قوه

در حالی که داشتن منبع نور برای جهت‌یابی در تاریکی ضروری است، دانستن اینکه چراغ‌ قوه تا چه حد می‌تواند پرتاب نور داشته باشد نیز اهمیت دارد. با این حال، داشتن چراغ قوه‌ای با میزان پرتاب نور زیاد سرعت خالی شدن باتری را افزایش می‌دهد. پرتاب نور به متر محاسبه می‌شود.

پرتاب نور خود به چند حالت تقسیم می‌شود:

نور عریض: نوری وسیع و مخروطی شکل که هم برای کمپ و هم درحین پیاده‌روی کاربرد دارد.

نور نقطه‌ای: نوری به شکل نوار باریک که مسافت زیادی را روشن می‌کند. این نور برای پیدا کردن مسیر یا فعالیت با گام‌های سریع کاربرد دارد.

نور متمرکز و نور عریض در چراغ‌ قوه

 

3. رنگ های مختلف نور چراغ قوه

برخی چراغ قوه‌ها از رنگ‌های دیگری بهره می‌جویند. اساسا، نور یک موج الکترومغناطیسی با طول موج‌های مختلف است که در همه جا قابل مشاهده است. شبکیه چشم انسان دارای دو نوع بافت حساس به نور است، یکی سلول‌های مخروطی و دیگری میله ای شکل. فقط سلول های مخروطی شکل می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند و سلول های میله ای طرح کلی اشیاء را شناسایی می‌کنند.

شاید فکر کنید این رنگ‌ها برای زیبایی‌ست اما باید گفت که این رنگ‌ها هرکدام اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. رنگ های زرد، قرمز، آبی، سبز و فرابنفش نورهایی هستند که در چراغ قوه‌ها تعبیه شده‌اند و معانی زیر را دارند:

نور زرد:

نور زرد کمترین میزان شکست و پخش شدگی در هنگام انتشار را دارد به عبارت دیگر این نور دارای ظرفیت نفوذ‌پذیری بالایی است. اگر توجه کرده باشید بیشتر چراغ های راهنمایی و یا چراغ‌های مه‌شکن اتومبیل‌ها چراغ زرد است دلیل آن هم همانطور که در توضیحات بالا گفته شد قدرت بالای این نور است.

نور قرمز:

درمقایسه با نور سفید، نور قرمز درخشندگی کمتر و کنتراست بیشتری در تاریکی دارد و جزئیات محیط اطراف را بهتر نشان می‌دهد. با تابش نور سفید چشمان فرد مقابل تنها نور چراغ قوه را می‌بیند و محیط اطراف غیرقابل رویت می‌شود درحالی که در مورد نور قرمز این اتفاق رخ نخواهد داد.

چراغ قوه با نور قرمز (همچون چراغ‌ قوه TK25 R&B) در کمپینگ، پناهگاه های نظامی، زیر دریایی‌ها، اتاق‌های عکاسی تاریک، توسط نیرو های نظامی برای زمانی که نمی خواهند کسی متوجه حضور آن‌ها شود و یا در دوربین‌های دید در شب استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اصلی نور قرمز موارد اورژانسی است. رنگ قرمز نشانه خطر است. از این رنگ برای کمک خواستن در موارد بحرانی استفاده می‌شود.

 

چراغ قوه با نور قرمز

 

نور سبز:

چراغ قوه با نور سبز برای دیدن حیواناتی مثل گوزن مناسب بوده و باعث جذب آن‌ها می‌شود. نور سبز یکی از روشنایی های مناسب برای دید در شب است.

نور سبز برای ماهی گیران نوری ایده آل است. درحالی که نور سفید ماهیان را می‌ترساند، نور سبز آنها را جذب می‌کند. اگر در نزدیکی مکانی که می‌خواهید کمپ بزنید دریاچه ای وجود دارد چراغ قوه با نور سبز را حتما امتحان کنید.

از دیگر استفاده های نور سبز روشنایی چادر در هنگام گرگ و میش است. نور سبز از یک سو مزاحم و آزاردهنده نیست و از سوی دیگر حشرات را به خود جذب نمی‌کند. درنتیجه هنگام برگشت از کوه که هوا دیگر تاریک شده است می‌توانید از دست حشرات موزی درامان باشید.

ماهی و حیوانات با چراغ قوه نور سبز در شب

نور آبی:

چراغ قوه هایی با نور آبی برای کسانی که به دنبال ناشناخته‌های طبیعت هستند بسیار مناسب است. همچنین از نور آبی برای نقشه‌خوانی استفاده می‌شود زیرا با نور آبی تمام خطوط وعلائم اختصاری چاپ شده روی نقشه را می‌توانید ببینید. این نور همچنین برای پیاده‌روی در مه بسیار مناسب است، به جرات می‌توان گفت که تنها نوری که می‌تواند هنگام پیاده‌روی در کوهستان مه‌آلود به کارتان آید نور آبی است.

فردی در حال قدم زدن در شب با نور آبی

ماورای بنفش یا UV:

 چراغ قوه های UV (همچون چراغ قوه TK25 UV) بلک لایت دارای طول موج‌های بین 365 تا 400 متر هستند. شناسایی حیوانات در تاریکی و سنگ‌های معدنی از جمله کاربردهای نور ماورای بنفش می‌باشد.

uv flashlight دیده شدن عقرب در شب با کمک چراغ قوه و نور ماورای بنفش

4. مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP سنجیده می شود. استاندارد IP (Ingress protection) یک استاندارد بین المللی برای تعیین مقاومت تجهیزات الکتریکی در مقابل نفوذ ذرات خارجی و آب می‌باشد. گفتنی است سیستم درجه‌بندی IP از یک عدد دو رقمی تشکیل شده است (XY) که در مقابل IP قرار می‌گیرد و هر یک از این ارقام نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در مقابل یک عامل است.

در واقع عدد اول (X) سطح مقاومت در برابر گرد و غبار و عدد دوم (Y) سطح مقاومت در برابر آب و رطوبت را مشخص می‌کند که عدد مقاومت در برابر گرد و غبار از 0 تا 6 و عدد مقاومت در برابر آب از 0 تا 9 متغیر است. هنگام بارش باران و یا بودن در محیط های آبی، ضدآب بودن اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای مثال IP65 بدین معنی ست که چراغ قوه در برابر گروغبار به طور کامل حفاظت شده است و به لحاظ ضدآب بودن دربرابر پاشیدن آب از همه طرف و با فشار مقاوم است.

IPX4 اما بدین معنی ست که چراغ قوه تنها در برابر پاشیدن آب از تمام زوایا مقاوم است. IPX7 به معنی مقاومت در برابر ماندن زیرآب به طور موقت (تا عمق یک متر به مدت 30 دقیقه) می‌باشد. IPX8 به معنی مقاومت در برابر 4 ساعت ماندن درآب می‌باشد.

چراغ قوه باران خورده، میزان مقاومت چراغ قوه در برابر رطوبت

5. عمر باتری

مسئله دیگری که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است عمر باتری چراغ قوه است. شما که نمی‌خواهید درست وسط یک کار مهم چراغ قوه‌تان خاموش شود. بنابراین هرچه عمر باتری بیشتر باشد بهتر است.

باتری ها به چند مدل تقسیم می شوند:

باتری یک بار مصرف (disposable):

از باتری‌های یک بارمصرف در سایز های AA و AAA برای چراغ قوه‌ها استفاده می‌شود. بهتر است باتری اضافه همراهتان باشد تا به سادگی جایگزین شوند. باتری های یک بار مصرف لیتیومی گران هستند و هنگام استفاده از حالت های نور زیاد خیلی دوام ندارند.

باتری با قابلیت شارژ مجدد (Rechargeable):

باتری های لیتیومی (همچون باتری فنیکس مدل ARB-L18 3500U) گزینه بسیار مناسبی برای چراغ قوه هستند که می‌توان آنها را از طرق مختلف شارژ کرد. یکی از راه های جدید شارژ چراغ ها micro USB و نمونه جدیدتر آن USB-C می‌باشد که برخی چراغ ها به آن تجهیز شده‌اند و شما می‌توانید بین سفرهایتان در استراحتگاه و با داشتن یک منبع انرژی قابل‌حمل، چراغ قوه‌تان را شارژ کنید.

نکته: باتری های لیتیوم یا یون لیتیوم را با همه چراغ قوه‌ها استفاده نکنید مگر آنکه در دستورالعمل محصول این نکته ذکر شده باشد. این کار خطر از بین رفتن چراغ را درپی دارد.

جا دادن باتری در چراغ قوه

6. اندازه و وزن

ابعاد چراغ قوه نکته مهم دیگری‌ست که در خرید چراغ‌قوه باید در نظر گرفت. شاید مجبور شوید یک چراغ قوه سنگین و بزرگ‌تر از نیازتان را طی یک سفر بلندمدت با خود حمل کنید یا چراغ‌قوه‌ای آن‌قدر کوچک بخرید که نورش کم باشد و به کارتان نیاید. خوشبختانه چراغ قوه‌ها در سایز‌ها و وزن‌های مختلف در بازار موجود است. یک چراغ قوه بزرگ به معنی نور زیاد نیست اما احتمالا از ظرفیت بالای باتری برخوردار است.

7. قفل

حالت خاموش روشن کردن چراغ قوه برای برخی کاربران اهمیت زیادی دارد. معمولا چراغ قوه‌ها با دکمه فشاری یا دکمه کشویی کار می‌کنند. چرخاندن قاب نیز روش دیگری ست که برای این‌کار به دو دست نیاز است. برخی از چراغ قوه‌ها قفل امنیت نیز دارند تا از خاموش شدن یا روشن شدن اتفاقی جلوگیری شود.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا