چگونه ها

راهنمای خرید بوت و کفش پیاده روی + معرفی نکات و ویژگی های آن

با تخصصی شدن طراحی کالاها، تنوع بوت‌ها، لوازم کوهنوردی و کفش پیاده روی در دهه گذشته به اوج رسیده است. خبر خوب این است که انتخاب‌های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد که ابن موضوع همچنین فرآیند انتخاب را سخت‌تر و گیج‌کننده می‌سازد. در اینجا راهنمایی برای تشریح انتخاب‌های شما ارائه شده است که کمک می‌کند محدوده‌ی انتخابتان را کمی کوچک‌تر کنید.

ابتدا لازم است دسته‌بندی مناسب خود را در نظر بگیرید: کفش پیاده‌روی، بوت پیاده‌روی و یا بوت کوهپیمایی. هدف استفاده‌ی شما تعیین می‌کند کدام دسته‌بندی را باید انتخاب کنید.

کفش پیاده روی

این کفش‌ها در مقایسه با بوت، سبک‌تر و قابل انعطاف‌ترند، و مراقبت کم‌تری را تضمین می‌کنند. ممکن است به فکر یک کفش پیاده روی باشید اگر:

• به پیاده‌روی‌های کوتاه در مسیرهای هموار می‌روید

• بار زیادی با خود حمل نمی‌کنید

• یک کوهنورد فصلی هستید که مقداری بار همراه می‌برید و یا به مسیرهای دورتر و پر پیچ و خم نیز می‌روید. در ایده‌آل‌ترین حالت، تاکنون به میزان قابل توجهی کف پا، مچ، ساق و ران‌هایتان را قوی ساخته‌اید بنابراین برای محافظت به کفش‌هایتان متکی نیستید.

کفش پیاده روی

در این دسته معمولا شما کفش‌هایی را می‌یابید که از پارچه همراه با چرم، جیر، و محافظ مصنوعی ساخته شده‌اند که ارائه ساختاری محافظ را فراهم می‌کند و و ویژگی ضدسایش را نیز به کفش می‌افزایند.

متوجه خواهید شد که بعضی از این کفش‌ها به سادگی نسخه‌ی بدون ساق چکمه‌های کوهنوردی قدیمی هستند. اما این مدل‌ها سبک‌تر و قابل انعطاف‌ترند، که اجازه می‌دهد شما سریع حرکت کنید، اما شما باید از محافظت و ایمنی قوی چشم پوشی کنید.

گذشته از استفاده‌ی مورد نظر، یکی دیگر از سوال های مهمی که باید از خود بپرسید این است که در چه نوع آب و هوایی قرار است از کفش استفاده کنید. اگر استفاده شما عمدتا در تابستان یا در آب و هوای گرم و خشک است، کفشی سبک با تهویه‌ی خوب و لایه‌ی مشبک سوراخ‌دار، بهترین تنفس را برای پاهایتان فراهم می‌کند.

در مقابل، اگر پیش‌بینی می‌کنید که از کفش خود در آب و هوای مرطوب یا سرد استفاده می‌کنید، کفش پیاده روی ضدآب بهترین گزینه‌ی موجود برای شماست. اگر چه شما مجبورید کمی وزن بالاتر را با خود حمل کنید (که درواقع تنها چند گرم است) و در هوای گرم نیز قابلیت تنفس کمتری نصیبتان می‌شود، همچنان این کفش‌ها برای روزهای بارانی و زمین‌های برفی یا گلی مناسبند.

این کفش و بوت های پیاده روی بین لایه بیرونی و آستری خود با یک لایه‌ی PU پوشیده شده‌اند که رطوبت را بیرون نگه می‌دارد و همچنان عرق شما را دفع می‌کند تا جوراب‌هایتان خیس عرق نشوند. این کفش‌ها معمولا در عنوان خود با ‘GTX آورده شده‌اند که نشان می‌دهد از فن‌آوری گورتکس که احتمالا شما در ژاکت اسکی و ضدآب و کاپشن گورتکس خود دیده‌اید، بهره می‌برند.

“Outdry” و “eVent” دیگرگزینه‌های شناخته شده‌ی ضدآب هستند. همچنین WP نیز نشانگر ضد آب بودن محصول است.

بوت های پیاده روی

به طور کلی، بوت های پیاده‌روی بیشتر از کفش پیاده روی حامی و محافظند. گاهی اوقات تنها نسخه‌های ساق‌دار کفش‌های پیاده‌روی هستند، و گاهی ساختار سخت و محکم‌تری دارند، که هر دو این‌ها محافظت بیشتری ارائه می‌دهد. در عوض، بوت ها سنگین‌تر از کفش هستند. شما می‌توانید بوت را انتخاب کنید اگر:

• قرار است به پیاده روی های طولانی در زمین‌های ناهموار بروید

• بار نسبتا سنگینی حمل می‌کنید

• یک مبتدی یا کوهنورد دوره‌ای هستید که به حمایت بیشتری برای عضلات نه‌چندان ورزیده‌ی خود نیاز دارید و یا اینکه مستعد پیچ خوردگی مچ پا یا زانو هستید.

کفش پیاده روی مناسب

بوت های پیاده روی نیز مانند کفش های این دسته، معمولا از پارچه همراه با چرم، جیر و محافظ مصنوعی ساخته شده اند هرچند در مجموع، میزان استفاده ی پارچه در آنها برای افزایش مقاومت و محافظت، کمتر است.

گزینه های تمام چرم نیز در دسترس هستند و شما خواهید دید که ضربه گیر انگشتان و بند کامل و یا تکه ای (نواری از پلاستیک یا مواد بسیار مقاوم در برابر سایش که لایه ی رویین را بخ دخن کفش متصل می سازد) در این مدل ها معمول است.

همچنین محافظ کف پای بهتری در این مدل ها خواهید که معمولا به شکل صفحه ی بسیار سبک در قسمت کفی جلوی پا قرار دارد و از بروز کوفتگی جلوگیری می کند. همچنین درصد بالایی از بوت ها در این دسته بندی ضد آب هستند که نشانگر این واقعیت است که شما به احتمال زیاد قرار است از آنها در سفرهای چند روزه با آب و هوای متغیر استفاده کنید.

بوت های کوهپیمایی طولانی

سفرهای چند روزه با پیاده روی طولانی و حمل بار سنگین به بوت های های کوه پیمایی احتیاج دارد. آنها بسیار محکم و مقاومند و برای انواع زمین ها و شرایط آب و هوایی مناسب می باشند. این بوت ها ساق بلندتر و سخت تر از بوت های پیاده روی اند، که این بدان معناست که محافظت و ایمنی بیشتری ارائه می دهند، همچنین لایه بیرونی آنها نیز ضخیم تر و قدرتمند تر است که محفاظت سراسری بیشتری تامین می کند.

اغلب آنها تسهیلات اتصال به کفش های زمستانی یا کرامپون ها را نیز دارا هستند. در عوض از آنجایی که این بوت ها سنگین ترند، ممکن است شما بخواهید بررسی کنید که چگونه قرار است از آنها استفاده کنید، و بر این اساس انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید این بوت ها بر خلاف بسیاری از کفش ها و بوت های پیاده روی، اغلب نیاز به استراحت های دوره ای بین راه دارند.

اکثر کارشناسان حداقل دو هفته پوشیدن مدام بوت ها را برای اطمینان از اینکه شما سفر بلندتان را با پاهای خونین یا جریحه دار به اتمام نمی رسانید، توصیه می کنند.

بوت یا کفش پیاده روی مناسب

به جز بوت و کفش پیاده روی از چه وسایلی می توان استفاده کرد؟ 

کفش کوهنوردی برای استفاده در شرایط بسیار دشوار و محیط کوهستان و ارتفاعات طراحی شده است، و ساختار آنها بلندتر، محکم تر (برای استفاده با کرامپون)، دارای لایه ی بیرونی نفوذ ناپذیر، عایق، و آستری قابل جدا شدن است. اگر به یخ نوردی، عبور از رودخانه های یخی و یا کوهنوردی در زمستان می روید، این کفش ها حتی بیش از نیاز شما را تامین می کنند.

کفش قله ترکیبی از کفش پیاده روی و کوهنوردی است و از قدیم توسط کوهنوردان برای عبور از صخره ها و سنگلاخ ها مورد استفاده قرار می گرفت. آنها اغلب دارای بند مدل های کوهنوردی (بندی که برای کنترل بهتر تا پایین انگشتان کشیده شده است)، ضربه گیر جلوی پا و کفی پلاستیکی چسبنده برای عبور راحت تر از روی سنگ ها هستند .

این لاستیک چسبنده نرم تر و کم دوام تر است، بنابراین برای پیاده روی های طولانی لایه بیرونی برای خراب شدن مستعد تر است.

بسیاری از کفش های رودخانه و صندل ها محفاظت لازم برای پیاده روی های جانبی در طول سفر، قایق سواری و یا عبور از دره های میان رودخانه را فراهم می کنند. همچنین حفاظت کافی پنجه ی پا، اندازه ی مناسب و گرم و نرم، و قابلیت زهکشی را دارا می باشند. لایه بیرونی در این کفش ها اغلب ترکیبی از لاستیک چسبنده برای کشش بر روی سنگ های خیس و لاستیک سخت تر برای دوام بهتر است.

پس از انتخاب کفش مناسب چطور سایز مناسب خود را انتخاب کنیم؟ 

از آنجایی که زمان زیادی را با کفش و بوت پیاده روی میگذرانید، اندازه ی آن حتما باید مناسب باشد. هنگامی که کفش یا بوت خود را تهیه می کنید، لازم است پیش از خروج از منزل و پیاده روی، با آن قدم زده باشید. سعی کنید این کار را در اواخر روز و یا بعد از فعالیت فیزیکی انجام دهید، زیرا پای شما پس از یکروز فعالیت، همانطور که پس از پیاده روی، متورم می شود. در اینجا چند نکته که باید در نظر بگییرید ذکر شده است:

• هنگامی آن را می پوشید (فراموش نکنید که حتما جوراب کوهنوردی خود را به پا کنید)، شما باید فضای کافی در قسمت انگشتان احساس کنید. نباید احساس فشار از دو طرف جلوی پا داشته باشید و همچنین نباید طوری باشد که حس کنید پایتان در کفش شناور است.

• یک راه خوب برای تست کردن طول کفش این است که صاف در کفش با بندهای باز بایستید و سپس پایتان را به سمت جلو سر بدهید تا زمانی که جلوی کفش را لمس کند. شما باید قادر باشید به راحتی انگشت اشاره خود را بین پاشنه پا و پاشنه کفش قرار دهید.

• هنگامی که بند کفش خود را می بندید، باید به اندازه کافی احساس راحتی و دنج بودن داشته باشید که بتوانید انگشتان خود را در کفش خم کنید و حس نکنید پای شما به سمت جلو کفش سر می خورد. با این حال، نباید داخل کفش آنقدر کیپ و گرم باشد که جریان هوا متوقف شود و سبب بروز تاول شود.

• همچنین هنگام راه رفتن نباید پاشنه ی شما بلند شود و یا بلغزد. کفش گشاد نه تنها خطر ابتلا به تاول های دردناک را افزایش می دهد، بلکه اگر کفش از پای شما در بیاید، می تواند منجر به آسیب جدی در زمین های ناهموارشود.

شاید هیچ گزینه ی ایده‌آلی وجود نداشته باشد!

گاهی اوقات شما بیش از این ها نیاز دارید. ممکن است که یک مدل کفش تمام نیازهای شما را برآورده نکند. ممکن است تا محل کمپینگ خود را با چکمه های پیاده روی طی کنید و سپس برای پیاده روی های کوتاه از کمپ کفش سبک تری بپوشید.

و یا ممکن است با کفش پیاده روی به دره ی باریکی برسید و بخواهید برای عبور از رودخانه ی عمیق از صندل مخصوص رودخانه استفاده کنید و سپس از یک صندل فنی برای رفتن به عمق آبی که تا کمر است.

اگر بودجه ی شما اجازه می دهد، دو جفت کفش بخرید. اگر بودجه ی شما کافی نیست، تصمیم بگیرید چه نوع فعالیتی برای شما در اولویت است و آن را بیشتر انجام می دهید. در هر حال هر کفشی که دارید، به دل طبیعت بزنید و لذت ببرید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا