دانستنی ها

مهمترین فواید کمپینگ برای سلامتی + معرفی 4 مورد اساسی

فواید کمپینگ بسیار زیاد است؛ در این مقاله می‌خواهیم به بیان چهار دلیل که نشان می‌دهد کمپینگ برای سلامتی مفید است اشاره کنیم. کمپینگ راهی فوق‌العاده برای سپری کردن اوقات فراغت با دوستان یا خانواده است.

همچنین راهی جذاب برای معاشرت و گذران وقت باکیفیت با آنها است. نه تنها از طبیعت لذت می‌برید، بلکه می‌توانید پول هم پس انداز کنید و از فواید کمپینگ هم استفاده کنید. پیش از شروع رانندگی به سمت اردوگاه باید مطمئن شوید که ماشین شما دارای امکانات مناسب برای کمپینگ می‌باشد.

بودن در کنار خانواده از فواید کمپینگ است

چطور از فواید کمپینگ بهره ببریم؟

اینکه برای تمام سفر کمپینگ خود همراهان خوبی داشته باشید تا بتوانید از هر لحظه‌ی آن لذت ببرید، اهمیت بسیاری دارد. کمپینگ همچنین می‌تواند برای افرادی که ترجیح می‌دهند زمانی را به تنهایی سپری کنند عالی باشد.

کمپینگ این فرصت را به ما می‌دهد تا طبیعت بکر را تجربه کنیم، و برای مدتی از تمام مشغله‌ها و شلوغی‌های زندگی شهری دور بمانیم. کمپینگ فرصتی برای دور ماندن از روال روتین زندگی روزمره و تجربه‌ی چیزی جدید و هیجان‌انگیز است.

کمپ زدن و نصب چادر در طبیعت و جنگل با ویوی کوه

اگرچه ممکن است بیشتر مردم گمان کنند رفتن به کمپینگ زحمتی مضاعف و فعالیتی زمان‌بر است، اما از جانب کارشناسان کمپینگ و علاقه‌مندان به طبیعت راهنمایی‌هایی برای آسان کردن آن و لذت بردن از فواید کمپینگ ارائه شده است.

کمپینگ باید کاملا برنامه‌ریزی شده باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. هنگامی که تمام لیست کارها و برنامه به درستی اجرا شود، اعضای کمپ می‌توانند احتمال تجربه مثبت کمپینگ را بالا ببرند.

برای رفتن به طبیعت باید لوازم کمپینگ کارآمد، کیف کمک‌های اولیه و مواد غذایی مناسب در نظر گرفته شود. همچنین باید مطمئن شوید که بیمه درمانی مناسب برای خانواده را دارید و برای هر چیزی آماده‌اید.

آوردن چادر کوهنوردی و کمپینگ مناسب، تجهیزات مناسب مانند چراغ‌قوه، کیسه‌ خواب کمپینگ، کیت بقا و چاقوهای چندکاره همچون چاقوهای ویکتورینوکس از ضروریات یک کمپینگ خوب است.

کوله‌ پشتی مناسب و راحت، پوشیدن کفش کوهنوردی و لباس مناسب و… نیز برای لذت بردن و احساس تجربه‌ای امن و خوب در کمپینگ ضروری هستند.

کمپینگ از بسیاری جهات سودمند است. افراد می‌توانند طبیعت را ببینند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. همچنین، روز به روز مردم بیشتری متقاعد می‌شوند که کمپینگ می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. فواید کمپینگ برای سلامتی شامل موارد زیر است اما محدود به اینها نیست:

1. فواید فیزیکی

 

– افزایش سطح ویتامین D در بدن

بیرون رفتن از منزل همچنین به معنای لذت بردن از آفتاب است. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز زمانی که اشعه هنوز به داغ‌ترین درجه‌ی خود نرسیده است (داغ‌ترین زمان تابش خورشید از 9 صبح تا 3 بعد از ظهر است)، جذب ویتامین D در بدن افزایش می‌یابد. این جذب بالا سبب می‌شود سطح نرمال فسفات و کلسیم در خون حفظ شود، استخوان‌ها قوی‌تر گردند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان کاهش یابد.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند به دور کردن نوعی از افسردگی کمک کند، همچنین از فشار خون بالا، حملات قلبی و حتی برخی از انواع سرطان جلوگیری نماید. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ده دقیقه در روز، می‌توان از کمبود ویتامین D جلوگیری کرد. با این حال، لازم است اقدامات پیشگیرانه را هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید انجام دهید.

– بهبود خواب

خواب بهتر و عمیق‌تر اجازه می‌دهد فرد انرژی بیشتر و ذهن فعال‌تری طی روز داشته باشد. با چند ساعت خواب بیشتر سطح استرس کاهش می‌یابد و ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

چادر زدن و کمپینگ در طبیعت، استراحت و لذت بردن از بودن در طبیعت

بسیاری از فعالیت‌های کمپینگ می‌توانند ورزش خوبی هم محسوب شوند از جمله:

الف) پیاده روی، کوهنوردی یا دویدن آهسته

این ورزش‌ها از انواع عالی ورزش‌های هوازی هستند. به‌طوریکه می‌توانند به بهبود گردش خون، تقویت و تپش منظم قلب، کاهش فشار خون کمک کنند.

همچنین باعث افزایش استحکام استخوان و در نهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

ب) دوچرخه‌سواری

اگر دوچرخه در دسترس است، دوچرخه‌سواری در سربالایی و سراشیبی نیز ورزشی خوب و فعالیتی عالی برای خوش گذراندن با همراهان است.

ج) فعالیت های ساده برای سوزاندن کالری

کارهای ساده ای مثل آوردن آب، آماده سازی چوب برای آتش و حتی فرآیند بستن کوله پشتی کوهنوردی و راه افتادن، به انرژی نیاز دارد و می تواند به سوخت مقادیری کالری کمک کند.

فعالیت‌هایی در کمپینگ که عضلات و ماهیچه‌ها را فعال نگه می‌دارند، از قبیل پیاده‌روی در مسیرهای سربالایی، کوهنوردی طولانی و فعالیت‌هایی برای پرپایی صحیح محل کمپینگ مانند جمع آوری چوب یا سنگ و یا حتی گردش در اطراف و بازی با بچه‌ها، اجازه می‌دهد عضلات اصلی بدن فشار و انقباض را تجربه کنند و در نتیجه قدرت آنها افزایش یابد.

– کاهش استرس فیزیکی

پشت درد، آسیب چشمی، درد عضلانی، سردرد و گردش خون کند که منجر به افزایش خطرات ناشی از مشکلات قلبی و حملات قلبی می شود، تنها برخی از نتایج حاصل از استرس بیش از حد می باشند. ثابت شده است که هر گونه فعالیت در فضای باز مانند کمپینگ سبب کاهش سطح استرس در بدن می شود.

این امر اجازه می دهد تا بدن انرژی از دست رفته خود را بازیابد و نیرو بگیرد. به همین دلیل یکی از مهمترین فواید کمپینگ کاهش استرس فیزیکی در بدن است.

همچنین ثابت شده است لذت بردن از فعالیت در فضای باز به طور طبیعی منجر به افزایش سطح سروتونین بدن و در نتیجه کاهش استرس و بهبود خلق و خو می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند عطر و بوی چمن می‌تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد. همه این ها تنها بخشی از فواید کمپینگ است.

ورزش در محل کمپینگ، کاهش استرس و استراحت از جمله فواید کمپینگ است

2. فواید روانی

 

– کاهش فشار روانی

مجموعه‌ی کارهایی که انجام می‌دهیم و مطالبات مشاغل ما، نه تنها استرس فیزیکی بلکه استرس‌های روانی را نیز افزایش می‌دهد. اکثر مردم تجربه‌ی شکست های جسمی و روانی را در برهه‌ای از زندگی داشته اند.

دور شدن از زندگی یکنواخت و مطالبات دشوار کاری مانند استفاده از کامپیوتر بیش از 12 ساعت، پاسخ به تماس‌های تلفنی، ماشین آلات در حال کار، تنظیم قرارهای ملاقات، جلسات و کنفرانس‌ها به فکر شما استراحتی می‌دهد که شایسته‌ی آنید.

آرامش طبیعت و فواید کمپینگ به شما این اجازه را می‌دهد که ذهنی آرام و مملو از صلح داشته باشید.

3. فواید عاطفی

احساس آرامش، قدردانی از چیزهای ساده‌ی زندگی و دانستن اینکه همه چیز لازم نیست پیچیده باشد، اجازه می‌دهد فرد همیشه نگاهی مثبت‌تر و شفاف‌تر به زندگی داشته باشد. همچنین کمپینگ نوعی استراحت عاطفی از تمام مشغله‌های عاطفی معمول زندگی روزمره است. به همین دلیل نباید از فواید کمپینگ در زمینه عاطفی و احساسی غافل شد.

4. فواید اجتماعی

داشتن یک زندگی پر مشغله با ساعت کاری زیاد می‌تواند کیفیت زمانی را که باید برای خانواده، به خصوص کودکان صرف شود، تحت تاثیر قرار‌دهد. همچنین، کودکان نسل امروز به ندرت وقت خود را صرف بازی در خارج از خانه و لذت بردن از طبیعت می‌کنند.

بیشتر آنها سرگرم بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون در خانه هستند. کمپینگ راهی عالی برای دور شدن از کار و تکنولوژی و تمرکز بیشتر به وقت گذراندن با خانواده و لذت بردن از فعالیت‌های مختلف کمپینگ است که مطمئنن هر کسی از آنها لذت می‌برد.

افرادی ایستاده در مقابل دریاچه و کوه در محل کمپ زدن

کمپینگ همچنین بستری مناسب برای پیدا کردن دوستان جدید از میان اعضای کمپ و کوهنوردانی است که ممکن است در طول راه ببینید.

این یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن و تبادل تجربیات اردو و یادگیری چیزهای جدید از یکدیگر، و حتی راهی عالی برای با هم لذت بردن از فعالیت های کمپینگ است.

کمپینگ مدلی کارآمد و مقرون به صرفه در میان فعالیت‌های فضای باز است.

دفعه بعد که به فکر دور شدن برای تعطیلات آخر هفته افتادید، طبیعت را امتحان کنید و هم زمان هم از فواید کمپینگ برای سلامتی بهره‌مند شوید و هم از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

آیا کمپینگ و کوهنوردی در وضعیت روحی و جسمی شما هم تاثییر گذاشته است؟ تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا