دانستنی ها

انتخاب مکان مناسب کمپینگ + 6 نکته ضروری که نباید فراموش کنید

مکان مناسب کمپینگ با داتشن پریزهای برق، آب، دستشویی، و فضای معین برای برپایی چادر کوهنوردی و کمپینگ، میز و آتش عالی و بسیار خوب است. اما زمانی که از سر و صدا، مردم و یا محدودیت‌های این مناطق خسته شده‌اید، زمان آن است که قواعد را بشکنید و به دنبال ماجراجویی خود بروید. پس لوازم خود را جمع کنید و به سوی طبیعت رهسپار شوید. فقط مطمئن شوید که این راهنمای چگونگی انتخاب محل اتراق در طبیعت را خوانده‌اید.

در ادامه 6 مورد از نکاتی که باید در برپایی کمپ در نظر بگیرید را آوردیم.

1. اولین ویژگی مکان مناسب کمپینگ؛ زمین صاف

سطح صاف در میان جنگل مکانی مناسب برای کمپینگ

نیازی به گفتن نیست، مکانی که برای خواب انتخاب می‌کنید مهم‌ترین تصمیم هنگام انتخاب لوکیشن کمپینگ است. بسیار مهم است که منطقه‌ای با زمین مسطح برای چادر زدن و برپایی میز مسافرتی انتخاب کنید.

در غیر این صورت ممکن است در میانه‌ی شب در حالی که به دیواره‌ی چادر چسبیده و کاملا از زیرانداز کوهنوردی خود فاصله گرفته‌اید، از خواب بیدار شوید و مطمئنن این شیوه‌ی دلچسبی برای بیدار شدن نیست!

مطمئن شوید که زمین مسطح شما هموار هم هست. زمین هموار بدون هیچ برآمدگی یا فرو رفتگی تیزی به شما کمک خواهد کرد خواب راحتی داشته باشید، بنابراین وقتی که بیدار می‌شوید کاملا شارژ هستید. مناطق مسطح پوشیده شده با چمن یا ماسه در صورت در دسترس بودن، انتخاب‌های اصلی می‌باشند.

2. به دنبال سایه باشید

چادر زدن در طبیعت، مکان مناسب کمپینگ

وجود سایه پس از زمین مسطح برای نصب چادر، دومین عامل مهم در انتخاب مکان مناسب کمپینگ است. داشتن سایه‌ی دائمی در طول روز لازم نیست، اما سایه‌ی صبح یک ضرورت است.

اینکه ساعت 7 صبح با تابش شدید آفتاب در چادری که در حال ذوب شدن است بیدار شوید، بسیار ناخوشایند است. بنابراین پس از یک پیاده‌روی طولانی و یک شب بیداری، خودتان را از یک صبح مصیبت بار نجات دهید و در صورت ممکن نقطه‌ای را انتخاب کنید که هنگام صبح با کمی سایه همراه باشد.

در بیابان، وجود سایه در کل طول روز یک نعمت است. یافتن یک زمین صاف با درخت و بوته ایده‌آل است، اما با وجود سایه‌بان شخصی مشکل سایه می‌تواند به طور کامل حل شود.

فقط اطمینان حاصل کنید که یک فضای باز را انتخاب کرده‌اید تا بتوانید سایه‌بان را برپا کنید و مراقب بادهای شدید بیابان (طوفان شن) نیز باشید.

3. بالای سرتان چیست؟

به خاطر امنیت خودتان، همیشه حواستان به آن‌چه که بر شما سایه افکنده است باشید. نشستن زیر درخت خشک شده با شاخه‌های آویزان را با این منطق که شاخه‌ها هنوز نیفتاده‌اند پس امن است، انتخاب نکنید. در برابر ریزش سنگ و مسیرهای مستعد بهمن و یا برپایی چادر زیر لبه‌ی یک سنگ لق نیز وضعیت مشابه است. همواره مراقب این خطرها در هنگام پبدا کردن مکان مناسب کمپینگ باشید، چرا که طبیعت همیشه هم سخاوتمند نیست.

4. اطرافتان چیست؟

نه تنها آنچه بالای سرتان است اهمیت دارد بلکه همچنین مهم است به اطرافتان توجه داشته باشید. قطعا نمی‌خواهید در میان حشرات، حیوانات تشنه و یا خطر سیل اتراق کنید. اما اگر جایی هستید که قرار است خودتان آب مصرفی خود را تامین کنید، اتراق کردن در نزدیکی منبع آب می‌تواند کمک کند تا مجبور نباشید منابع آب سنگین وزن را با خود حمل کنید در غیر این صورت باید با وسایل تامین آب همچون کمل بک کوهنوردی آب مورد نیاز خود را حمل کنید.

How to Choose the Best Campsite - The Great Canadian Bucket List

اگر پیش‌بینی آب و هوایی شما از وزش شدید باد خبر می‌دهد، اتراق کردن در مجاورت یک بادشکن مانند تخته سنگ بزرگ یا درختان تنومند را در نظر بگیرید. سعی کنید هنگام طوفان در یک فضای کاملا باز گیر نیفتید چرا که تجربه‌ی خوش آیندی نیست.

در آخر، تاثیرات کمپینگ خود را در نظر آورید. اگر نقطه‌ای را بیابید که قبلا در آن اتراق شده است، تاثیرش کمتر از زمانی خواهد بود که مکانی بکر را به نام خود کنید.

اگر چه طبیعت بی‌پایان به نظر می‌رسد، اما در واقع حد معینی از آن وجود دارد، و محافظت از آن‌چه که هم اکنون موجود است تاثیر مثبت بیشتری برای نسل های آینده خواهد داشت.

5. حریم خصوصی خود را حفظ کنید

اگر چه حضور همسایه می‌تواند مطلوب باشد، شما هرگز وجود یک جمعیت را در بیست قدمی خود دوست ندارید. با کمی حریم خصوصی، تجربه‌ی کمپینگ شما بسیار لذت بخش‌تر خواهد بود، و همچنین هیجان پا گذاشتن به حیات وحش پررنگ‌تر خواهد شد. این به این معنا نیست که 15 کیلومتر پیاده‌روی کنید یا ساعت‌ها با ماشین برانید فقط برای این‌که از آدم‌ها دور شوید.

خارج شدن از مسیر تکراری بدون اینکه خود یا وسیله‌ی نقلیه‌تان را زیادی مشغول و خسته کنید، آسان است. پس اگر اولین جایی که می‌بینید بسیار شلوغ است و یا به جاده نزدیک می‌باشد، فورا اتراق نکنید.

6. مکان مناسب کمپینگ باید فضای کافی داشته باشد

پس از زمین هموار، سایه و حریم خصوصی، حالا نوبت آن است که درباره‌ی وسعت مکان مناسب کمپینگ بحث کنیم. اگر به تنهایی و با یک چادر کوهنوردی مناسب همانند چادر پکی نیو سفر می‌کنید، به فضای چندانی احتیاج ندارید. در عوض، اگر با گروهی بزرگ‌تر و لوازم بسیار به کمپینگ رفته‌اید، باید منطقه‌ی بزرگ‌تری برای خود بیابید.

نشستن دور آتش و استراحت در طبیعت

فضا برای برپایی چادر و آشپزخانه، مشخصا دو تا از مهم‌ترین عوامل مکانی هستند. اما تمام گوشه کنار را اشغال نکنید اگر به شما امکان بازی و سرگرمی می‌دهد.

مطمئن شوید جایی را انتخاب می‌کنید که فضای کافی برای تمام فعالیت‌های شما را تامین می‌کند. در مجموع، تنها به این دلیل که در سفر هستید لازم نیست تمام آسایش خانه را فدا کنید.

هنگام انتخاب مکان مناسب کمپینگ خود، مهم است که به خاطر داشته باشید دقیقا دنبال چه چیزی هستید. تعداد افراد، سگ‌ها و یا بدون سگ بودن منطقه، فعالیت‌ها، دسترسی به دسشویی و نزدیکی به منابع آب، همگی در انتخاب محل مناسب نقش دارند.

بنابراین به طبیعت بروید و مکان مناسب خود را بیابید، فقط مطمئن شوید که امن باشد، از آن لذت ببرید، و همیشه منطقه را پاکیزه همان طور که پا به آن گذاشتید ترک کنید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا