دانستنی ها

پیشگیری و روش های درمان تاول پا به هنگام طبیعت گردی

مشکلات جدی بسیاری می‌تواند ماجراجویی پیاده‌روی شما را خراب کند همانند: گرسنگی، افت دمای بدن، آنوریسم مغزی، حمله‌ی خرس! اما هیچ چیز به ظاهر کوچکی نمی‌تواند گردش شما را مانند تاول نابود کند!

متاسفانه، هیچ راه تضمینی برای متوقف کردن آن وجود ندارد، اما اگر قصد دارید همانطور که از غذا و کوله پشتی کوهنوردی خود مراقبت کنید، از پاهایتان نیز مراقبت کنید، در ماجراجویی بعدی می‌توانید از پاهای سالم و شاداب خود لذت ببرید.

پیشگیری و درمان تاول

تاول از طریق گرما، رطوبت و اصطکاک ایجاد می‌شود. هنگام راه رفتن، پای شما در بوت یا کفش کوهنوردی ساییده می‌شود و بیرونی‌ ترین پوسته به سمت لایه‌های درونی پوست می‌لغزد. با افزایش گرمای بدن و تعریق بدن، لایه‌های پوست شروع به جدا شدن می‌کنند و سپس مایعی از درون ترشح می‌شود تا آسیب را برطرف کند. شگفت انگیز است! اما درد زیادی در پی دارد.

خشک بمانید در غیر این صورت ممکن است بمیرید!

نه در این حد، اما همچنان هم سعی کنید پاهای خود را خشک و سرد نگه دارید. اصطکاک اتفاق خواهد افتاد، اما اگر شما جوراب کوهنوردی با قابلیت جذب رطوبت، ساخته شده از پشم یا الیاف مصنوعی بپوشید، احتمال اینکه پوست شما در برابر تاول خنک و مقاوم بماند بیشتر است.

برخی افراد پوشیدن یک جوراب نازک همزمان با یک جوراب پیاده روی را ترجیح می‌دهند، بنابراین اصطکاک بین جوراب‌ها و نه بین جوراب و پوست صورت ایجاد می‌شود. ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

هنگام پیاده روی، جوراب‌ها را مرتب عوض کنید. هنگامی که امکانش را داشتید آنهایی را که کثیفند بشویید و سعی کنید بیش از یک جفت در روز استفاده نکنید. هنگام عوض کردن جوراب اجازه دهید پایتان هوا بخورد و خشک شود.

سایز مناسب و دقیق را جدی بگیرید

بوت گشاد حکم نابودی شما را می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که چکمه‌های جدید شما کاملا اندازه‌اند، انگشتان پا باید فضا برای حرکت داشته باشند، عرض کفش باید کیپ اما راحت باشد و نباید احساس تنگی و فشار کنید. پاشنه‌ی پا نباید بلغزد و انگشتان پا نباید هنگام راه رفتن در سراشیبی به قسمت جلویی کفش ضربه بزنند.

زمان امتحان چکمه‌ی خود، آن‌ها را با همان جوراب‌هایی که قرار است برای پیاده روی یا گردش بپوشید، امتحان کنید و چند دقیقه با آن‌ها در خانه راه بروید تا مطمئن شوید که جوراب‌ها برای آن‌ها مناسبند. هر دو پا را بپوشید تا مطمئن شوید که انتخاب شما صحیح است.

نکاتی که برای درمان تاول پا باید در نظر بگیرید

همه ی این کارها برای پیشگیری عالی است، اما واقعیت این است که در هر حال احتمال اینکه تاول بزنید وجود دارد. اکثر کوهنوردان انگشتان پای عجیب و غریبی دارند، پاشنه‌های زمخت و استخوان تیز قوزک پا که سایش اجتناب ناپذیر و ناخوشایندی ایجاد می‌کند، بنابراین یادگیری چگونگی برخورد با نقاط حساس و تاول حائز اهمیت است.

1. تجهیزات لازم به همراه داشته باشید 

هر طبیعت گردی باید یک کیف کمک‌های اولیه داشته باشد. برای درمان تاول، شما باید پماد آنتی بیوتیک، وازلین یا هر روان‌کننده‌ی مشابهی، باند، نوارچسب مخصوص ورزشکاران، یک سنجاق/ سوزن، مسکن، قیچی، و شاید نوار چسب و پد ژلی مخصوص تاول همراه داشته باشید.

پک کمک های اولیه برای طبیعت گردی

2. صبور باشید و با دقت مسیر درمان را طی کنید 

اگر نقطه ی آزرده ای را احساس می کنید، توقف کنید و به آن رسیدگی نمایید. ادامه ی مسیر هرگز آن را بهتر نمی‌کند و فقط در درازمدت سرعت شما را کم می‌کند. برخی معتقدند آغشتن نقاط آزرده به وازلین باعث کاهش اصطکاک می‌شود، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند از پماد آنتی باکتری، که بی حس کننده نیز می‌باشد، (فقط برای مسیرهای کوتاه؛ در سفرهای طولانی بی‌حسی فقط آن را بدتر خواهد کرد) استفاده کنند.

برای درمان ساده ی نقطه ی آزرده، محل آسیب را با تیپ‌های ورزشی (یا نوار چسب) ببندید یا آن را با پماد ضدعفونی پوشش دهید، که یک لایه سخت بر روی پوست تشکیل می‌دهد و از خاصیت ضد عفونی کننده برخوردار است.

اگر شما بدون کیت کمک های اولیه گیر افتاده اید، می توانید با قرار دادن دو قطعه نوار چسب با طول متفاوت، از قسمت چسبنده ی یکی بر روی قسمت چسبنده ی دیگری، برای ایجاد یک بانداژ استفاده کنید. همچنین می توانید از نوار چسب برای بستن درز و یا برآمدگی های داخل چکمه استفاده کنید.

آغشتن روغن و وازلین به محل تاول پا

مدت زمان درمان تاول پا 

گاهی اوقات شما قادر به رسیدگی به نقطه ی آزرده قبل از تاول زدن آن نیستید، که این به این معناست که زمان ترکیدن آن فرا رسیده است. ابتدا شما باید منطقه را استریل (ضد عفونی) کنید، و سپس یک سوزن، سنجاق قفلی، و یا نوک چاقو را با نگه داشتن در شعله ی آتش تا زمانی که قرمز شود، و یا فرو کردن در آب جوش به مدت دو دقیقه، استریل کنید. ابزار تیز را به آرامی از پایین تاول فرو کنید تا مایع از طریق سوراخ خارج شود.

هنگامی که تاول خالی شد، پماد ضد عفونی کننده بمالید. سپس با قیچی به اندازه ی یک دایره ی کوچک دونات شکل از باند ببرید و بدون اینکه قسمت تاول مستقیما لمس شود، دور ناحیه ی آزرده بچسبانید. این عمل از سایش جوراب / کفش شما جلوگیری می کند.

چسب پانسمان برای تاول پا

مدت زمان ترمیم پوست پا 

متاسفانه، کار چندانی برای سرعت بخشیدن به فرایند درمان وجود ندارد. تاول ها به طور کلی ظرف شش ساعت شروع به بهبود می کنند، بعد از 48 ساعت دیگر درد ندارند، و ظرف پنج روز به طور کامل التیام می یابند، اما شما احتمالا طی سفر چنین زمانی در اختیار ندارید. بسیاری از گردش گران همراه خود کفش های راحتی مثل دمپایی و صندل می آورند، تا در پایان روز به پاهای خود استراحت دهند.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا