کوهنوردی

راهنمای جامع خرید زیرانداز کوهنوردی و کمپینگ

کوهنوردی ورزش مفرح و سالمی است اما شرایط غیرقابل پیش بینی مانند نوع محیط، آب و هوا، مدت زمان حضور و سایر شرایط که کوهنورد یا طبیعت‌گرد در هر برنامه با آن پیش رو خواهد بود، به همراه داشتن تجهیزات کامل و لوازم کوهنوردی را واجب می‌کند. حتی در بعضی مواقع بدون تجهیزات این ورزش به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود زیرا خطرات جانی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به زیرانداز کوهنوردی اشاره کرد.

 

زیرانداز کوهنوردی و سایر تجهیزات لازم برای کوهنوردی

 

در این میان زیرانداز کوهنوردی از اهمیت زیادی برخوردار است درست همانند کوله پشتی کوهنوردی. زیرا که استراحت و خواب از نیازهای اولیه و ضروری هر انسانی مخصوصا در حین طبیعت گردی و کوهنوردی است که بدون داشتن زیرانداز محقق نخواهد شد. همچنین عایق بندی مکان نشستن و خواب از دیگر نیازمندی هایی است که با زیرانداز تامین می‌شود. از این رو وجود آن را در کوله پشتی‌ تان فراموش نکنید.

خانواده ای که به کوه رفتند و از زیرانداز کوهنوردی استفاده می کنند

بسته به مقصدی که دارید می‌توانید نوع زیراندازی که با خود به همراه می‌برید را انتخاب کنید. این مقصد می‌تواند ساحلی و مرطوب باشد که برای آن به همراه داشتن زیرانداز ضد آب و برزنتی واجب است، یا اگر جنگلی و به صورت کمپینگ برنامه خود را اجرا می‌کنید که زمان طولانی‌تری را در طبیعت به سر می‌برید به زیراندازهای نرم و راحت و حجیم‌تر احتیاج دارید که به دلیل حمل با ماشین وزن آن خیلی مطرح نیست.

در محیط‌های کوهستانی وجود زیراندازهای با ضخامت و درصد عایق گرمای بیشتر که راحت‌تر جمع شود و وزن آن به دلیل کوله کشی کوهنورد را اذیت نکند مورد نیاز است. در زمان صعودهای فنی و سنگنوردی علاوه بر وزن، حجم کم نیز مطرح خواهد بود.

 

زیرانداز کوهنوردی قابل حمل و سبک

نکاتی که برای خرید یک زیرانداز خوب باید رعایت شود:

1. اندازه: توجه کنید که حتما با اندازه قدتان متناسب باشد، یا اگر با خانواده یا دوستان به طبیعت می‌روید یا کمپ می‌کنید ظرفیت و ابعاد آن برای همه کافی باشد.

2. وزن: اگر پیمایش شما به صورت شخصی، با کوله پشتی، طولانی و پر چالش است، وزن زیرانداز بسیار مهم و بهتر است کم باشد.

3. شستشوی راحت: خوب می‌دانید که آلوده شدن زیرانداز بعد از هربار مصرف در طبیعت امری بدیهی است، اینکه بتوان آن را بعد از هربار مصرف شست و خشک کرد بسیار مهم است و در موقع خرید باید مد نظر قرار دهید.

4. ضدآب بودن: در محیط‌های طبیعی وجود آب و رطوبت اجتناب‌ناپذیر است، پس خرید زیراندازی با درصد نفوذ کم آب و گرد و خاک را از یاد نبرید.

5. عایق حرارت: زیرانداز باید در هوای سرد عایق سرما و در شرایط آب و هوایی گرم از نفوذ گرما جلوگیری کند. برای سنجش میزان مقاومت زیرانداز از شاخص آر استفاده می‌شود که در پایین بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

7. حجم و نوع بسته بندی: حجم زیرانداز را در حال بسته مدنظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که جای زیادی را در کوله‌تان اشغال نکند یا بتوان آن را از کوله آویزان کرد.

8. راحت بودن: در شرایطی که وزن و گرم بودن زیرانداز بدلیل شرایط آب و هوایی و نوع مقصد و روشی که به آنجا می‌روید مهم نیست، راحتی زیرانداز مطرح می‌شود. زیراندازهای با ضخامت بیشتر و سطح صاف می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

 

انواع و اقسام زیرانداز های کوهنوردی

انواع زیرانداز:

1. معمولی نازک: به علت ضخامت کم خیلی راحت نیستند و تا حد کمی عایق حرارت خواهند بود، اما وزن کم آن‌ها کوهنورد را برای داشتن کوله‌ای سبک‌تر بسیار کمک می‌کند.

2. فوم: این مدل خود شامل دو مدل ساده و فشرده است که از فوم سبک ساخته شده است و به صورت رولی و آکاردئونی در بازار به فروش می‌رسد

– زیرانداز فوم ساده تکه‌ای فوم است که گاهی اوقات روکشی از جنس پارچه ضد آب یا آب گریز نیز دارد

-زیرانداز فوم فشرده یکی از بهترین و پر کاربردترین زیراندازها در صعودهای سخت و زمستانی است که قرار است در آن شب‌مانی داشته باشید یا دماهای منفی را تجربه کنید. وزن کم و سطح ناصاف آن دو مزیت بزرگ این زیرانداز است که حمل آن را بسیار آسان‌تر و انتقال حرارت را بسیار سخت‌تر می‌کند.

3. بادی: این نوع دو مدل ساده و خودبادشو را شامل می‌شود که با توضیحی مختصر شما را با آن بیشتر آشنا می‌کنیم

-نوع ساده کاوری محکم و ضدنفوذ دارد که از طریق سوپاپ باد می‌شود. می‌توان با دمیدن آن را باد کرد و مورد استفاده قرار داد.

-نوع خودبادشونده را باز کنید و بعد از 1 تا 10 دقیقه خود به خود باد می‌شود. این نوع زیراندازها سبک‌ترین و در عین حال گران‌ترین نوع زیراندازها هستند. وزن و حجم بسیار کمی دارند. بسیار راحت هستند و در زمستان سرما را کمتر از همه زیراندازهای دیگر انتقال می‌دهند.

 

شاخص آر برای تشخیص و انتخاب زیرانداز کوهنوردی

شاخص آر:

این عدد نمایانگر میزان مقاومت زیرانداز در برابر تبادل دما بین زمین و بدن است. فاکتور آر بین 0 تا 5/5 و بیشتر طبقه بندی می‌شود. هر چه میزان آر بالاتر باشد زیراندازتان گرم‌تر باقی خواهند ماند و عایق قوی‌تری خواهد بود. زیر اندازهای با شاخص آر کمتر از 2 مخصوص هوای گرم است. با شاخص 2 تا 3.9 برای هوای خنک، 4 تا 5.4 مناسب هوای سرد و 5.5 و بیشتر در هوای بسیار سرد و برفی پرکاربردتر است.

در پایان لیستی از بهترین زیراندازهای مخصوص کمپینگ موجود در سایت ری را که بعد از نظرسنجی از 12 نفر که هر کدام از آن‌ها، هر زیرانداز را به مدت 250 روز در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرده‌اند در اختیارتان می‌گذاریم.

1.زیرانداز NEMO مدل roamer-xl wide با 98 رای

2.زیرانداز TERMAREST مدل mondoking-3D با 92 رای

3.زیرانداز EXPED مدل megamat10 با 94 رای

4.زیرانداز HEST مدل sleep system با 91 رای

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا