کوهنوردی

راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

prevent sunlight damage

آیا تا به حال به پوست‌تان به‌عنوان مشخصه‌ای از زیبایی فکر کرده‌اید؟ اکثر افراد از بیرون رفتن و قرار گرفتن در محیط باز لذت می‌برند اما در عین حال باید به آسیب هایی که ممکن است از سوی نور خورشید به پوستمان وارد شود آگاه باشیم. همه ما تجربه‌های لذت بخشی از رفتن به پارک، ورزش کردن در خارج از منزل یا کوهنوردی داریم.

اگر چه این موارد لذت فراوانی را برای هریک از ما به وجود می‌آورد باید هنگامی ‌که بیرون می‌رویم از سلامت پوست خود اطمینان حاصل نماییم. لذا باید در بین لوازم کوهنوردی حتما از وسایل پوششی مناسب استفاده کنیم. نور خورشید پرتوهای نامرئی فرابنفش را به زمین ارسال می‌‌کند که این پرتوها می‌‌توانند باعث آسیب رساندن به پوست شوند به همین دلیل باید از پوست در برابر نور خورشید محافظت کرد.

%D8%B64 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

راهکارهای حفاظت از نور خورشید در کوهنوردی

پرتوهای آفتاب درپوست و بافت های بدن نفوذ میکنند و با تشکیل رادیکال های آزاد اکسیژن باعث آسیب و تخریب سلول ها میشوند و ادامه ی این روند باعث تغییر شکل و گاه سرطانی شدن سلول ها میشود .

77 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

کوهنوردان بسیار بیشتر از افراد عادی در معرض خطرات ناشی از اشعه نور خورشید هستند . در شهر ها آلودگی هوا باعث جذب اشعه ماورای بنفش میشود اما در کوهستان به دلیل وجود هوای پاک تر شدت جذب اشعه بیشتر است. اشعه ماورای بنفش در ارتفاعات بیشتر از شهرها و دامنه ها است. به ازای هر 1000 متر افزایش ارتفاع 10تا 12 درصد شدت اشعه بیشتر میشود. علاوه بر آن وجود برف مانند آیینه باعث معکوس شدن اشعه به اطراف میشود .

 

 

اصول مراقبت از پوست در برابر آفتاب

88 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

1) مراقبت از چشم ها

استفاده از عینک مخصوص کوهنوردی همانند عینک جولبو باعث می‌‌شود که شما دید بهتری داشته باشید ریسک ابتلا به آب مروارید را به حداقل می‌رساند و باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی در اطراف چشم و شقیقه ها میشود .

55 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

2) پرهیز از ساعات و مکانهای پر خطر از نظر اشعه

نور خورشید در ساعات 10تا 2 عصر د راوج خود است .70تا 80 درصد اشعه ماورائ بنفش در این ساعات به زمین میرسد .

44 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

3) استفاده از پوشش مناسب

لباس باید کاملا پوشیده باشد. پوششی که تمام راه حل های نفوذ آفتاب مخصوصا سر و گردن را بپوشاند. آستین بلند باشد و از دستکش (همانند دستکش کوهنوردی) استفاده شود. لبه کلاه بهتر است دور تا دور باشد و عرض لبه نباید کمتر از 6 سانتیمتر باشد. لباس باید خشک باشد. قدرت محافظت لباس ها در بربر اشعه خورشید با خیس شدن آن یک سوم میشود.

لباس‌هایی که بافت‌ یا گره‌های فشرده دارند از نفوذ اشعه‌های مضر جلوگیری می‌کنند. همچنین لباس باید گشاد باشد. لباس های تنگ و استرچ مقاومت کمتری در برابر اشعه خورشید دارند. لباس هایی که ازکتان غیر رنگی، پلی استر های بسیار براق و ابریشم نرم و نازک درست شده اند پرتو های خورشید را جذب میکنند یا بازتاب میدهند و مانع رسیدن اشعه های مضر به پوست میشود.

999999 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

4) استفاده از لباس های تیره

همه ما میدانیم در فصل های گرم استفاده از لباس رنگ روشن توصیه شده است. اما در کوهنوردی لباس روشن باعث انعکاس اشعه نور خورشید به سایر قسمت های بدن میشود پارچه های تیره پرتوی نور خورشید را جذب میکنند ومانع رسیدن به پوست میشود.

22 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

5) استفاده از ضد آفتاب ها

ضد آفتاب باید متناسب با پوست شما و محیطی که در آن قرار دارید، باشد. همچنین ضد آب باشد تا در صورت تعریق باعث آسیب بیشتر نشود. حداقل SPF 30 باشد و در اثر استفاده طولانی اثر سویی نداشته باشد.

%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%87%D8%A7%D8%A7%D8%A7%D8%A7 - راهکارهای جلوگیری از آسیب نور خورشید در کوهنوردی و طبیعت

6) مصرف ویتامین ها

مصرف روزانه ویتامین A B E با تاثیر بر رادیکال های آزاد سبب کاهش آسیب اشعه خورشید بر پوست میشود. همچنین برخی از داروهایی که برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌شوند باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید خواهند شد. تعدادی از آنها عبارتند از: داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد التهاب، داروهای ضد قارچ، داروهای مخصوص کنترل فشار خون و برخی از انواع داروهای شیمی درمانی و… .

 

همه ی ما انسان ها ذاتا به طبیعت و طبیعت گردی علاقه مندیم. اما باید تمام اصول رعایت را کنیم تا باعث بروز مشکلات نشود .سعی کنیم تایم را برای کوهنوردی و بعد از ظهر را برای پیاده روی سنگین انتخاب کنیم. استفاده از ضد آفتاب مناسب، عینک مناسب، کلاه و دیگر اصول مراقبتی فراموش نشود.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا