چگونه ها

4 نکته برای خرید و انتخاب کیسه خواب مناسب

یکی از لذت های کوهنوردی و طبیعت گردی شب مانی در طبیعت است که این کار تنها با انتخاب کیسه خواب مناسب امکان پذیر است. کیسه خواب خوب می تواند یک خواب راحت در پی داشته باشد اما یک کیسه خواب نامناسب چه به لحاظ محدوده دمایی و چه به لحاظ شکل می تواند خواب را از چشمان شما بگیرد.

معمولا به هم خوردن خواب افراد، عملکرد آن ها را در روز بعد به مراتب پایین آورده و کیفیت طبیعت گردی را کاهش می دهد. اینکه استراحت کامل داشته باشیم یا فقط شب را به صبح برسانیم به چند نکته بستگی دارد که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. اما اگر قصد خرید کیسه خواب مناسب کوهنوردی و کمپینگ برای خود دارید بهتر است به مقاله راهنمای جامع خرید کیسه خواب سر بزنید تا با تمامی نکات لازم جهت خرید کیسه خواب خوب آشنا شوید.

استراحت بر روی کیسه خواب مناسب

 پیش از همه باید بدانید که کیسه خواب ها به لحاظ عایقی که در داخل آن ها کار گذاشته شده به دو دسته پر و الیاف تقسیم می شوند.

کیسه خواب پر

در تولید کیسه خواب پر معمولا از پر پرندگانی همچون اردک و غاز استفاده می شود. منظور از “پر” کرک قسمت پایین پر و محل برخورد پر با بدن پرنده است. همین پرها عامل گرم تر بودن این کیسه خواب نسبت به الیاف هستند. این کیسه خواب ها راحت تر فشرده می شوند و در حجم بسیار کمی جای می گیرند، البته قیمتشان بالاتر است.

عیب کیسه خواب پر این است که رطوبت را به خود جذب می کند و درصورت خیس شدن زمان بیشتری طول می کشد تا خشک شود. در هنگام خرید کیسه خواب پر به وزن پر کار شده و قدرت پف کردگی (Fill power) محصول توجه کنید. به میزانی که پر به حالت اولیه خودش برگردد قدرت پف کردگی می گویند. در کیسه خواب ها این میزان متفاوت است.

دو نفر در کیسه خواب پر خوابیده اند

کیسه خواب الیاف

کیسه خواب الیاف از کیسه های پر سنگین ترند و جای بیشتری اشغال می کنند. گرما را کمتر نگه می دارند و برای آب و هوای بسیار سرد مناسب نیستند. از مزایای آن می توان به خشک شدن سریع در صورت خیس شدن و قیمت پایین تر آن نسبت به کیسه خواب پر اشاره کرد. این کیسه خواب ها بیشتر مناسب فصول گرم یا معتدل سال هستند.

انتخاب کیسه خواب مناسب برای یک سفر بسیار ضروری است

همانطور که پیش تر اشاره کردیم برای خرید و انتخاب کیسه خواب مناسب باید به ویژگی ها آن توجه کنیم و آگاه باشیم. در ادامه به این موارد پرداختیم.

1. طراحی کیسه خواب

کیسه خواب را از لحاظ طراحی نیز می توان به چند مدل تقسیم کرد. مدل مستطیلی، نیمه مسطیلی، مومیایی و دونفره.

مدل مستطیلی: راحت و جادارند، پاها در این مدل آزادی عمل بیشتری دارند اما هدررفت گرما در آن زیاد است و برای مناطق سرد پیشنهاد نمی شود. برخی از کیسه خواب ها قابلیت تبدیل شده به پتو و ملحفه را دارند. کیسه خواب دو نفره نیز معمولا مستطیلی است.

به طراحی کیسه خواب ها باید توجه کنید

کیسه خواب های نیمه مستطیلی: زوایای گردتری دارند و طراحی آن ها چیزی میان مستطیلی و مومیایی است. از نظر نگهداری گرما نیز از مدل مستطیلی کیفیت بهتری دارند اما گرمای مدل مومیایی را ندارند.

کیسه خواب مومیایی: گزینه مورد علاقه کوهنوردان است. طراحی این کیسه خواب مخروطی شکل است و اجازه نمی دهد گرمای داخل کیسه به راحتی خارج شود. حجم کمتری را اشغال می کنند و سبک ترند. از این کیسه خواب ها می توان در شرایط آب و هوایی سرد و در ارتفاعات استفاده کرد. کیسه خواب استرو 1000 دیوتر یک نمونه از این کیسه خواب هاست.

کیسه خواب های دونفره: نیز می تواند به جای دو کیسه خواب مجزا استفاده شود و به طبع جای کمتری را اشغال می کنند. برخی کیسه خواب های تک نفره نیز به نحوی طراحی شده اند که می توان به کیسه خواب یک نفره دیگری متصل کرد و درنتیجه کیسه خواب دو نفره ایجاد کرد. کیسه خواب دونفره کا22 گرانیت اکوییپمنت یک نمونه از کیسه خواب های دونفره است که بسیار پرطرفدار است.

استراحت یک طبیعت گرد در کیسه خواب خودش

2. محدوده دمایی

مهمترین نکته در هنگام خرید و انتخاب کیسه خواب محدوده دمایی یا میزان نگهداری گرمای آن می باشد که کوهنورد می بایست باتوجه به برنامه های خود به دمای کامفورت و کامفورت لیمیت و اکستریم توجه کند. اما بیایید ببینیم دماهایی که روی تمام کیسه خواب ها درج شده است چه معنایی دارند.

طیف های دمایی بر روی کیسه خواب

دمای کامفورت: دمایی است که یک خانم 25 ساله با قد 160 سانتی متر و وزن 60 کیلوگرم می تواند به راحتی در آن بخوابد.

دمای کامفورت لیمیت: دمایی است که یک مرد 25 ساله با وزن 73 کیلوگرم و قد 173 به راحتی در آن بخوابد. یعنی این محدوده دمایی ممکن است برای یک خانم با شرایط فوق سرد باشد و خواب راحتی نداشته باشد.

دمای اکستریم: حداقل دمایی است که یک فرد بتواند در کیسه خواب استراحت کند بدون اینکه دمای بدن تا درجات پایین (خطرناک) افت کند.

استفاده از کیسه خواب در طبیعت

3. ابعاد کیسه خواب

در هنگام خرید و انتخاب کیسه خواب به طول قابل استفاده آن هم دقت کنید. کیسه خواب ها معمولا یا برای افرادی با قد کمتر از 180 سانتی متر طراحی شده اند و یا برای قد بالای 180 سانتی متر. بعضی از برندها نیز کیسه خواب هایی با آناتومی بانوان تولید کرده اند. ابعاد در حال جمع نیز برای کوهنوردان حرفه ای فاکتور مهمی ست زیرا قرار است این کیسه خواب را در کنار سایر لوازم کوهنوردی تا پایان سفر با خود همراه داشته باشند.

استفاده از کیسه خواب برای صخره نوردی

4. برند کیسه خواب

برندهای مختلفی در زمینه تولید کیسه خواب فعال هستند که از برندهای خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کیسه خواب دیوتر

2. کیسه خواب میلت

3. کیسه خواب اسنوهاک

4. کیسه خواب پکینیو

و از برندهای داخلی می توان به موارذ زیر اشاره کرد:

1. کیسه خواب گرانیت

2. کیسه خواب قایا

3. کیسه خواب صخره

حالا که با انواع کیسه خواب ها آشنا شدید راحت تر می توانید در انتخاب کیسه خواب مناسب خود بهتر عمل کنید. درصورتی که پس از خرید و استفاده در برنامه از گرمای آن راضی نبودید می توانید با رعایت نکات زیر محدوده دمایی آن را بالا ببرید.

کوهنوردی در حال حمل کیسه خواب خود

چند نکته درمورد گرمای بیشتر کیسه خواب:

-برای از دست نرفتن گرمای کیسه خواب درحد امکان از زیرانداز کیسه خواب و تشک های بادی استفاده کنید.

-برای گرم تر شدن کیسه خواب چند راهکار وجود دارد: اول از همه با لباس خیس وارد کیسه خواب نشوید. اگر بدنتان عرق دارد صبر کنید عرقتان خشک شود یا لباس خود را تعویض کنید.

-پوشیدن لایه اول، جوراب، کلاه و درکل لباس های گرم می تواند محدوده گرمایی کیسه خواب را به مراتب افزایش دهد.

-غذا به اندازه کافی بخورید. هرچه سوخت و ساز بدن بیشتر شود بدن گرمای بیشتری تولید می کند. آب هم همچون غذا در گرم ماندن بدن به شما کمک می کند.

-استفاده از بطری یا کمل بک اگر بطری تان نشتی ندارد آن را با آب جوش پر کنید و داخل کیسه خواب بگذارید. این کار دمای کیسه خواب را به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا