چگونه ها

آموزش گام به گام شستن لباس گورتکس یا ضد آب و خشک کردن آنها

لباس از مهم ترین لوازم کوهنوردی است که باید همراه داشته باشید. لباس های گورتکس یکی از آن موارد هستند. پارچه‌های گورتکس در کوهنوردی استفاده فراوانی دارند. لباس های گورتکس به خاطر اینکه روی لباس های دیگر پوشیده می‌شوند و ارتباط مستقیمی با محیط بیرون دارند بیشتر در معرض آلودگی قرار داشته و زود کثیف می‌شوند.

اما اینکه این لباس ها همانند کاپشن گورتکس ضد آب هستند باعث شده خیلی ها فکر کنند که قابل شستشو نیستند. اما اینطور نیست، گورتکس هم قابل شستشو است ولی در هنگام شستشوی این پارچه می‌بایست به نکاتی توجه کرد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

زن ایستاده با لباس گورتکس

پارچه گورتکس (ضد آب) چیست؟

پارچه گورتکس طوری ساخته شده که آب وارد آن نمی شود. اما چطور ممکن است؟ منافذ گورتکس به مراتب کوچک تر از قطرات آب است و همین امر جلوی ورود آب را می‌گیرد، اما جالب این‌جاست که همین منافذ بخار را از خود رد می کنند. این یعنی لباس‌های گورتکس از طرفی جلوی ورود آب را می‌گیرد و از طرفی به ذرات بخار آب اجازه می‌دهد تا عرق ایجاد شده خارج شود.

بافت لایه های گورتکس

اقدامات پیش از شستشوی پارچه گورتکس (ضد آب)

قبل از هر چیز، ابتدا لیبل داخل لباس را مطالعه کنید. روی برچسب یا لیبل لباس اطلاعاتی درمورد نحوه شستشو بیان شده است. اطلاعاتی همچون نحوه شستشو با دست یا ماشین، دمای شستشو، شوینده و… که اهمیت بسیار زیادی دارد.

لیبل لباس های گورتکس

درمرحله بعد می بایست تمام جیب ها را خالی کرده و آن هایی که زیپ دارند را به طور کامل ببندید. برای شستشو بهتر است دکمه های سرآستین و قسمت های دیگر را هم ببندیم. بعضی از لباس های گورتکس چسبک‌های تنظیم سایز در قسمت مچ هم دارند که آن ها نیز می بایست قبل از شستشو بسته شوند.

شستشوی لباس گورتکس

شوینده های مناسب برای پارچه گورتکس

یکی از مهمترین نکات هنگام شستشو، انتخاب نوع شوینده است. از شوینده های مایع و معمولی استفاده کنید. شوینده هایی که برای شستن پشم و ابریشم استفاده می شوند پی اچ (PH) خنثی دارند و درنتیجه برای پارچه گورتکس و ضدآب مناسب نیستند. لازم به ذکر است از شوینده پودری، نرم کننده لباس و سفید کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

شستشوی لباس گورتکس

تنظیم ماشین لباسشویی برای شستشوی گورتکس

حالا وقت روشن کردن ماشین لباسشویی است. یادتان نرود که ماشین را باید روی دور پایین قرار دهید. دور بالا به بافت گورتکس آسیب می‌رساند. مراقب باشید دمای شستشو از 30 تا 40 درجه سانتی‌گراد بیشتر نباشد.

انداختن کاپشن گورتکس در ماشین لباسشویی

اقدامات پس از شستشوی گورتکس

پس از این که ماشین لباسشویی کارش را انجام داد زمان خشک کردن و فعال سازی مجدد خاصیت ضدآبی لباس می رسد. برای خشک کردن ترجیحا از هوای آزاد استفاده کنید. اگر خشک کن هم دارید به لباس اسپری ضدآب کننده بزنید و در حدود 20 دقیقه و در دمای 40 درجه سانتی گراد داخل خشک کن قرار دهد.

ضدآب کردن کاپشن گورتکس با اسپری ضدآب کننده

نحوه خشک کردن گورتکس

روش دیگر برای خشک کردن و بازیابی مجدد خاصیت ضدآبی گورتکس استفاده از اتو می باشد. ابتدا حوله ای را روی لباس پهن کنید و از روی لباس اتو کنید. به خاطر داشته باشید که اتو را روی حرارت پایین گذاشته و به هیچ عنوان از بخار استفاده نکنید.

لباس گورتکس آویزان و اتوکردن لباس گورتکس

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا