کوهنوردی

9 توصیه سرنوشت ساز برای کوهنوردی در بهار + چالش های پیش روی

بهار فصل شروع زیبایی‌هاست. هوای دلکش هوش از سر می‌برد که بهترین زمان برای صعود به کوه است. کوهنوردی در این فصل زیبا البته با معضلاتی نیز همراه است و مستلزم رعایت نکات خاص خود از جمله به همراه داشتن لوازم کوهنوردی مناسب است. آب و هوای متغیر، ریزش بهمن، حساسیت های بهاری و… نیز از چالش هایی‌ست که ممکن است با آن روبرو شوید.

در ادامه به توضیح در خصوص بعضی از این چالش ها و توصیه های لازم جهت مقابله با آن ها می پردازیم.

جوانه زدن گیاهان در بهار

 

1. حساسیت های بهاری و تاثیر آن بر کوهنوردی

بهار فصل گرده افشانی گل‌ها و گیاهان است و همین گرده افشانی باعث بروز حساسیت‌هایی پوستی و تنفسی می‌شود. افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند بهتر است بیشتر مراقب خودشون باشند. گرده‌ها وارد بینی می‌شوند و سیستم ایمنی این گرده ها را عامل خارجی دانسته و برای مبارزه با آن از آنتی بادی استفاده می‌کند.

آنتی بادی‌ها باعث ترشح هیستامین در خون می‌شوند. برای رفع این حساسیت می‌بایست از آنتی هیستامین ها استفاده کرد. اما یادتان باشد از آنتی هیستامین‌هایی استفاده کنید که خواب آوری کمی دارند مثل لوراتادین و سیتریزین.

حساسیت بهاری از چالش های کوهنوردی در بهار

2. آب و هوای متغیر

همه می‌دانیم زمستان فصلی‌ست که باید گرم ترین لباس هایمان را بپوشیم، تابستان هم هوا گرم است، اما بهار شرایط متفاوتی دارد. آب و هوای این فصل شدیدا متغیر است. ممکن است در یک روز هر چهار فصل را تجربه کنید. قابل پیش‌بینی نیست. پس آب و هوا را به دقت چک کنید و برای بدترین وضعیت آماده باشید. شاید لازم باشد با تجهیزات زمستانی بروید.

کوهنوردی در بهار در آب و هوای متغیر

3. لزوم داشتن آمادگی جسمانی بالا برای کوهنوردی در بهار

بسیاری از کوهنوردان در شش ماهه دوم سال به علت هوای سرد فعالیت کمتری دارند اما با آغاز فصل بهار کوهنوردی را از سر می‌گیرند. ازین‌رو بدن برای فعالیت‌های شدید ورزشی آماده نیست. پس برای شروع با برنامه‌های سبک شروع کنید.

هایکینگ و کوهنوردی در بهار

4. در بهار آماده و مجهز به کوهنوردی بپردازید

فصل بهار نشانه‌های زیادی از زمستان را با خود به همراه دارد. مخصوصا در ارتفاعات که هنوز برف‌ها آب نشده‌اند و گاهی هوا به سردی فصل زمستان است. پس کفش کوهنوردی مناسب یکی از ملزومات کوهنوردی در این فصل است.

همچنین باید توجه داشت که  عصای کوهنوردی یا کلنگ یخ و لباس‌اضافی نیز در کنار کفش کوهنوردی باید به همراه داشته باشید.

در کنار وسایل کوهنوردی بالا بایستی پوشاک ضد‌آب، پانچو و گتر نیز فراموش نشود. از آن‌جاییکه امکان ریزش بهمن و انسداد مسیرها در این فصل زیاد است، قطب نما حتما همراهتان باشد.

در آخر هم با توجه به تابش نور خورشید بر روی یخ های آب شده و بازتاب شدید نور آن، عینک مخصوص کوهنوردی همانند عینک جولبو نیز به همراه داشته باشید.

در حال کوهنوردی بر کوه برفی با تجهیزات

5. لزوم رعایت و احترام به طبیعت بهاری

بهار فصل تولد دوباره طبیعت است. تمام گیاهان و درختان بعد از ماه‌ها دوباره سر از خاک برمی‌دارند. بهار فصل جفت‌گیری حیوانات و پرندگان نیز هست. باید مراقب بود تا در این چرخه مشکلی بوجود نیاید. برای حمایت از آنان از نزدیک شدن به لانه یا زیستگاه حیوانات خودداری کنید.

طبیعت بهاری، سنجاب، طبیعت گردی

6. مراقب آب های خروشان باشید

با گرم شدن هوا برف‌های ارتفاعات آب می‌شود، بارندگی هم به آن اضافه می‌شود و درنتیجه رودخانه‌ها با شدت بیشتری به جریان می‌افتد. برای رد‌شدن از رودخانه ها مراقب شدّت جریان آب باشید. در شرایط بارانی احتمال طغیان رودخانه ها زیاد است از آن ها فاصله بگیرید و در کنار این رودخانه‌ها و آبراهه‌ها اطراق نکنید.

درحال رد شدن از آب های جاری در فصل بهار

7. حشرات موزی

با گرم شدن هوا حشرات هم سروکله‌شان پیدا می‌شود، معمولا حشرات روی سطح آب‌های راکد یا پوشش متراکم گیاهی بیشتر هستند. بدن را با کرم یا اسپری مخصوص در برابر حشرات ایمن کنید. البته به یاد داشته باشید که اگرچه کرم و اسپری گزینه‌های خوبی هستند اما بازهم خودتان را بپوشانید و اجازه نیش زدن به آن‌ها ندهید.

حشرات موزی در فصل بهار

8. احتمال سقوط بهمن وجود دارد

اگرچه میزان سقوط بهمن در فصل زمستان بیشتر است اما آمارها نشان می‌دهد که ریزش بهمن در فصل بهار نیز پدیده‌ای طبیعی‌ست که زیاد رخ می‌دهد. گرم شدن هوا باعث آب شدن تکه یخ‌ها شده و پایین آمدن برف‌ها موجب ریزش بهمن می‌شود. نقاب‌های برفی نیز با گرم شدن هوا می‌شکنند و خود باعث بروز بهمن می‌شوند. قبل از صعود، اطرافیانتان را از محل و زمان دقیق صعود باخبر کنید.

ریزش بهمن

9. برنامه صعود خود را با اطرافیان در میان بگذارید

اگرچه در فصل بهار طبیعت لباس نو پوشیده و زیباترین صحنه های خلقت را به نمایش می‌گذارد اما نباید از این نکته غافل ماند که بهار نیز چالش های خود را دارد. آب و هوا دائم درحال تغییر است و می‌بایست در زمینه لباس و پوشش ملاحظات کاملی داشته باشید. برنامه صعودتان، زمان رفت و زمان برگشت و مسیر صعود را با دوست یا اطرافیان درمیان بگذارید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا