چگونه ها

راهنمای خرید چراغ پیشانی + 7 ویژگی مهم هدلامپ ها

اگر بخواهید هم از دو دست‌تان استفاده کنید و هم نوری جلوی پایتان بیاندازید تنها راه چاره چراغ پیشانی است. به هر جا نگاه کنید و سر بگردانید نور هم با شما خواهد آمد!

اما چه هدلامپی (چراغ پیشانی) تهیه کنیم؟ قابلیت‌های چراغ های پیشانی تا حد زیادی متفاوت است، و شما باید مطمئن شوید که گزینه ی مناسب استفاده‌ی خود را انتخاب نموده اید. بنابراین جنبه‌های مختلفی وجود دارد که شما باید هنگام خرید هدلامپ در نظر بگیرید. در ادامه به 7 مورد از این جنبه ها اشاره کردیم.

چراغ پیشانی

1. لومن

اصطلاح “لومن”برای تعیین مقدار نوری که از یک منبع نور خارج می شود استفاده می شود. لومن نباید با “وات” که مقدار انرژی مورد نیاز برای روشن کردن منبع نور است، اشتباه گرفته شود. محدوده ی چراغ های پیشانی از 15 تا بالای 500 لومن می‌باشد. چراغ های پیشانی با لومن پایین برای استفاده در کمپ و گروه ها بسیار مناسب اند چرا که روشنایی‌شان آن‌قدر زیاد نیست که همراهانتان را برنجاند.

در مقابل، اگر شما در حال غارنوردی، کوهنوردی و یا در هر شرایط دیگری باشید که نیاز دارید محدوده وسیعی را روشن کنید، یا به سمت دیگر یک منطقه ی وسیع بنگرید، هدلامپ هایی با خروجی 200 تا 500 لومن مورد نیاز است.

همانطور که شارژ باتری کاهش می‌یابد، بازدهی لومن نیز کم می‌شود و به این ترتیب نور لامپ شما به تاریکی می‌گراید. برای افزایش طول عمر باتری و نور خروجی از چراغ پیشانی انتخاب شده، بسیاری از مدل ها یا کم کننده‌ی نور دارند و یا خاصیتی که رابط بین حالت های مختلف است و مقدار لومن خروجی از هدلامپ را تنظیم می‌کند. لامپ های ال.ای.دی (LED) این امکان را میسر ساخته اند.

2. حالات نوردهی چراغ پیشانی ها

هدلامپ ها معمولا دو حالت نوردهی دارند: نوردهی نقطه ای و نوردهی محیطی. بعضی از مدل های سطح بالا می‌توانند به هر کدام از این دو، تغییر حالت دهند. هدلامپ ها همچنین می‌توانند چندین حالت مختلف نوردهی را میسر سازند:

  • فلش برای حفظ عمر باتری و یا علامت دهی در مواقع اضطراری
  • حالت زوم که پرتو نوری با شدت بالا را برای مدت زمان کوتاهی فراهم می کند.
  • سطوح مختلف روشنایی کم و زیاد، و برخی از مدل های چراغ پیشانی گزینه های بیشتری در این طیف ارائه می دهد.
  • حالت نور قرمز که برای استفاده در چادر کوهنوردی بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران و یا برای مشاهده‌ی حیات وحش و ستاره ها مناسب است. نور قرمز به این دلیل استفاده می‌شود که مانع تنگ شدن مردمک چشم افراد می‌شود و بنابراین افراد دید خود را در شب از دست نمی دهند.

حالات مختلف نوردهی چراغ پیشانی

3. میزان پرتاب نور هدلامپ 

در حالی که داشتن منبع نور برای جهت‌یابی در تاریکی ضروری است، دانستن اینکه چراغ پیشانی تا چه حد می‌تواند پرتاب نور داشته باشد نیز هنگام پایین آمدن از کوه یا دوچرخه سواری در تاریکی، اهمیت دارد. با این حال، داشتن هدلامپی با میزان پرتاب نور زیاد سرعت خالی شدن باتری را افزایش می‌دهد و برای جستجو به دنبال وسیله‌ای در کوله پشتی کوهنوردی مناسب نیست.

تولیدکنندگان چراغ پیشانی جهت تعیین میزان پرتاب نور هر مدل، آن را با باتری های کاملا نو و قوی آزمایش می‌کنند. در نظر داشته باشید که در صورت کم شدن قدرت باتری، میزان پرتاب نور نیز کاهش می‌یابد.

هنگامی که به مدت زمان نوردهی یا “burntime” می رسیم، از همان واحد قدیمی و معمول ساعت برای اینکه بفهمیم هدلامپ تا چه مدت می‌تواند نور مفید در فاصله‌ی دو متری تولید کند، استفاده می‌کنیم. تولید کنندگان مدت زمان نور دهی چراغ پیشانی ها را با همان باتری هایی که هدلامپ با آنها فروخته می‌شود، آزمایش می‌کنند.

مهم است توجه داشته باشید که این آزمایش‌ها معمولا با پایین‌ترین سطح تنظیمات چراغ پیشانی انجام می‌شود. دانستن مدت زمان نوردهی در هر یک از حالات هدلامپ بسیار مهم است، به‌خصوص هنگام پیاده‌روی در شب، بین اینکه شب را بیرون سپری کنید یا بتوانید با ماشین بازگردید تفاوت زیادی وجود دارد. ما توصیه می‌کنیم اگر می‌توانید باتری‌های اضافی در کوله‌ی خود به همراه داشته باشید.

چراغ پیشانی در شب

4. سایز و وزن چراغ پیشانی 

معمولا هدلامپ‌ها در اندازه‌ی ثابت هستند اما چند مدل متفاوت نیز وجود دارد. چند مدل بسیار ابتدایی و ساده وجود دارد که برای استفاده در کیت های بقا در نظر گرفته شده اند. در مقابل این طیف، چراغ پیشانی هایی هستند که به دلیل وجود تعداد بیشتر باتری و تعداد بیشتر ال.ای.دی (LED) در لامپ، بسیار بزرگتر و سنگین ترند. این مدل‌ها را می توان در طراحی های مناسب غار‌نوردی، دره‌نوردی و یا دوچرخه‌سواری کوهستان در شب یافت.

5. ضد آب

در دنیای پوشاک، میزان ضد آب و قابل تنفس بودن برای تعیین سطح عملکرد محصول که مورد انتظار مصرف کننده است، استفاده می‌شود. در دنیای چراغ پیشانی، سطح IPX استاندارد را تعریف می‌کند. IP مخفف “محافظت در برابر نفوذ” (Ingress Protection) است و X به مصرف کننده می‌گوید که هدلامپ در برابر گرد و غبار مقاوم نمی باشد.

در پایین‌تر سطح طیف IPX-0 قرار دارد که به این معنی‌ست که ساختمان هدلامپ به هیچ عنوان ضد آب نیست و در صورت هر گونه تماس با آب، اجزای الکترونیکی دچار مشکل می‌شوند.

بسیاری از چراغ پیشانی ها محافظت در سطوح بین IPX-4 تا IPX-7 را ارائه می دهند. IPX-4 به این معنی است که الکترونیک ها می تواند در برابر پاشیدن آب از هر زاویه ای مقاومت کنند، در حالی که IPX-7 به این معناست که دستگاه می‌تواند تا عمق حدود یک متری به مدت سی دقیقه در آب غوطه ور شود.

این مهم است که سطح ضد آب / مقاومت در برابر آب را بررسی کنید تا اگر در پایان آخرین فرود در دره نوردی به چاله آب منتهی شدید هدلامپ دچار مشکل نشود. کاربران معمولی به احتمال زیاد به چراغ پیشانی ضد آب که قیمت بسیار بالاتری دارد، نیاز نخواهند داشت.

6. منبع انرژی

منابع انرژی متفاوتی در چراغ پیشانی ها برای کاربران مختلف وجود دارد. بسیاری از هدلامپ ها با باتری های AAA و یا AA کار می‌کنند، که اگر باتری اضافه به همراه داشته باشید به‌سادگی جایگزین می شوند. چراغ پیشانی ها مانند برند پتزل مدل TIKKA R + و یا TIKKA RXP یک گزینه ی شارژ مینی USB ارائه می دهند که شما می توانید بین سفرهایتان در استراحتگاه با داشتن یک منبع انرژی قابل حمل و یا خورشیدی و حتی در حرکت نیز از آن استفاده کنید.

هدلامپ با باتری AAA، شارژی

چند ویژگی مهم وجود دارد که باید هنگام انتخاب چراغ پیشانی مناسب نسبت به آن ها آگاه باشید. در بسیاری از موارد این کاربردهای اضافه لازم نیست اما ممکن است شرایطی پیش آید که این کاربردها در آن ها مفید واقع شوند:

  • هنگامی که می‌خواهید عمر باتری را حفظ کنید و یا تلاش می‌کنید هم سفرهایتان را آزار ندهید، نور تیره تر و کم‌تر مناسب‌تر است.
  • ویژگی تنظیم زاویه تابش نور چراغ های پیشانی برای روشن کردن زمین در حال راه رفتن بسیار مهم است. شما می‌توانید به جای نگاه کردن به پاهای خود به آسانی سر هدلامپ را به پایین خم کنید و مسیر را روشن ببینید.
  • سنسورهای نور، که بر اساس مقدار نوری که به چراغ پیشانی بازتاب می شود کار می کنند، برای کاربر قابلیت کم کردن و یا افزایش خودکار نور را طبق تنظیمات چراغ پیشانی، بدون نیاز به تغییر پیوسته ی تنظیمات، فراهم می‌کنند.
  • ویژگی قفل شدن چراغ پیشانی برای آن که حین سفر در کیف خاموش بماند، بسیار مهم است. هیچ چیز بدتر این نیست که چراغ پیشانی داخل کیف روشن بماند و باتری آن خالی شود.

به خاطر داشته باشید که ویژگی ها و سطح عملکرد مختلفی برای انتخاب وجود دارد. از آنجایی که همه‌ی چراغ های پیشانی کار یکسانی انجام نمی‌دهند، دانستن تنظیمات در نظرگرفته شده برای هر مصرف، روند انتخاب را آسانتر می‌کند.

برخی ویژگی های خاص ممکن است برای کیت های بقا شما لازم نباشند، در حالی که بقیه ممکن است برای مسابقه استقامتی 24 ساعته شما صد در صد ضروری باشد. در زیر برخی از ویژگی های ضروری بر اساس استفاده شما در نظر گرفته شده است:

  • دویدن: وزن سبک، پرتاب نور بالا
  • دوچرخه سواری: پرتاب نور بالا ، نور نقطه ای
  • کمپینگ: ضد آب بودن، نور قرمز، باتری های قابل شارژ
  • کوهنوردی: قابلیت تنظیم زاویه تابش نور، نور نقطه ای
  • پیاده روی: ضد آب بودن، قفل شدن، سنسور نور، قابلیت تنظیم زاویه تابش نور

7. برندهای چراغ پیشانی

از برند‌های موجود در بازار ایران می‌توان به برند سانری اشاره کرد که در انواع و مدل‌های مختلف ارائه می‌شود. مدل‌هایی که با باتری نیم قلمی کار می‌کنند همچون Youdo2s، Youdo3، Youdox و مدل‌هایی با باتری‌های قابل شارژ همچون Li-fishing و پسیدان که طرفداران زیادی در ایران دارند. از دیگر برندهای معتبر جهانی پتزل، بلک‌دایموند، ال ای دی لنزر نیز کم و بیش در بازار ایران موجود است.

مدل‌های تیکا و تیکینا فروش فوق‌العاده‌ای در جهان داشته است. بلک‌دایموند نیز خیلی زود به بازار جهانی راه پیداکرد و اکنون برند بسیار قدرتمندی در تمام زمینه‌هاست و چراغ پیشانی هم از این قضیه مستثنی نیست. ال ای دی لنزر نیز در آلمان تولید می‌شود و با سری ام اچ مدل‌های مختلفی روانه بازار کرده است.

با توجه به مطالبی که تاکنون باهم مرور کردیم حالا راحت‌تر می‌توانید دست به انتخاب بزنید. به نظر شما در هنگام خرید چراغ پیشانی به چه موارد دیگری باید توجه کرد؟

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا