چگونه ها

راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

شب مانی در طبیعت را همه باید تجربه کنند. در جوار آتش و خنده‌های دوستان، دوستی‌های واقعی شکل می‌گیرند. با وجود اینکه شب می‌تواند جادویی و اسرار آمیز باشد، تاریکی باعث بروز وقفه و ایجاد مشکل در حرکت می‌شود. برخورد به صندلی‌ها و جستجوی مدام در کوله می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد. لذا تجهیزات روشنایی کمپینگ از ضروریات لازم برای روشن کردن مسیر است.

در این مقاله انواع مختلف چراغ و چگونگی انتخاب محصول مناسب برای نیازهای شما بیان شده است. این چراغ ها همچنین برای خانه در مواقع اضطراری و در کیت بقا قابل استفاده هستند.

به چه نوع نوری نیاز دارم؟

لوازم روشنایی یا نور در شب به سه دسته اصلی تقسیم شده‌اند:

در حالی که چراغ‌قوه و هدلامپ‌ها امروزه همه با باطری کار می‌کنند و نورشان LED است، فانوس‌ها از این نظر که در کنار مدل‌های باطری‌خور برخی مدل‌ها همچنان با گاز و نفت کار می‌کنند، منحصر‌به‌فردند.

چراغ‌قوه

چراغ قوه فنیکس

ما بیشترین آشنایی را با چراغ‌قوه ها داریم. آنها تا حد زیادی در امکانات و قابلیت هایشان متفاوت هستند، برخی از مدل‌های آن‌ها حتی بیشتر از چراغ‌های جلوی خودرو شما نور می‌دهند. به طور کلی، چراغ قوه‌ها “پرتاب کنندگان” نور مستقیم هستند. این به این معنی‌ست که آن‌ها در پرتاب نور با فاصله طولانی در یک جهت خاص بسیار خوب عمل می‌کنند.

مدل‌هایی هم هستند که برای روشن‌کردن منطقه‌ای گسترده در مقابل فرد بهترند، اما آنها نیز هنوز این مشکل را دارند که دو جهته نیستند. استفاده از چراغ قوه، راحت و آسان است و مدل‌های با کیفیت و ارزان قیمت نیز وجود دارند.

هدلامپ

2 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

دقیقا چیزی‌ست که از اسمش پیداست: هدلامپ چراغی که روی سر نصب می‌شود. این چراغ‌ها برای استفاده‌ی‌ شخصی فوق‌العاده‌اند. آن‌ها می‌توانند در عین سبک وزنی مقدار نور مناسبی را تامین کنند، همچنین قادرند نور را پرتاب و پخش کنند و بسیار ارگونومیک می‌باشند.

با این حال برای روشن نگه داشتن اردوگاه چندان مناسب نیستند چرا که نمی‌توانند نور 360 درجه را فراهم‌ کنند، و نور پیشانی شما کسی را که با او در حال صحبت هستید آزار می‌دهد. هدلامپ بهترین گزینه برای استفاده‌ی شخصی و نه گروهی‌ست.

فانوس‌

3 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

فانوس‌ها یا برای تامین روشنایی مناطق وسیع بدون استفاده از دست بسیار مفیدند. به طور کلی آنها نور 360 درجه‌ای و بدون استفاده از دست ارائه می‌دهند. در حالی که برخی از فانوس‌ها ویژگی پرتاب نور را نیز دارند، توانایی آن‌ها اغلب کمتر از چراغ قوه یا هدلامپ است.

فانوس‌ها در اندازه‌های مختلف تولید شده‌اند که مدل‌های بزرگ‌تر برای حمل با ماشین و مدل‌های کوچک‌تر برای حمل پیاده مناسبند. فانوس‌ها ازین جهت که در مدل‌های گازی و الکتریکی موجودند، منحصر‌به‌فرد‌‌اند.

 

فانوس‌های گاز‌سوز

فانوس‌های گاز‌سوز برای مواقعی که وزن چندان اهمیتی ندارد و نور بیشتری مورد نیاز است، بهترین هستند. فانوس‌های گاز‌سوز در دو مدل موجودند: سوخت مایع و گاز. سوخت مایع یا الکل همان سوختی‌ست که در بسیاری از خوراک پزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و فانوس پروپان با سوخت مشابه بسیاری از اجاق‌های کمپینگ عمل می‌کند.

فانوس سوخت مایع برای طبیعت روشن‌ترین است، و البته سنگین‌ترین و گران قیمت‌ترین. بسیاری از فانوس‌های سوخت مایع نور کافی برای روشن‌کردن کل اردوگاه را تامین می‌کنند و معمولا قابل تنظیم‌اند، بنابراین شما می‌توانید میزان روشنایی را به میل خود تنظیم نمایید. از معایب این سیستم احتمال بیرون ریختن سوخت مایع و نیاز به پرکردن (هرچندوقت یک بار) آن با پمپاژ است.

فانوس گازی از فانوس سوخت مایع در زمینه‌ی روشنایی یک گام عقب‌تر است، اما آن‌ها معمولا قیمت و وزن کمتری دارند. استفاده از این فانوس‌ها بسیار آسان است؛ شما به سادگی پیچ فانوس را به سمت سوخت می‌پیچانید و آن را روشن می‌شود. هر دو مدل فانوس‌های گاز‌سوز از یک کلاهک توری استفاده می‌کنند. اینها کیسه‌های پارچه‌ای کوچک هستند که آتشدان را در بر می‌گیرند و برای تولید نور ضروری‌اند.

در حالی که کلاهک‌های توری امروزه با دوام‌ترند، قطعا ارزش این را دارند که یک یا دو عدد یدک در سفرهای خود حمل کنید. یک فن دیگر این است که فانوسی با سوخت مشابه با سوخت اجاق گاز خود انتخاب کنید. به این ترتیب لازم نیست با سوخت‌های متعدد مجهز شوید.

4 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

این مهم است که توجه داشته باشید هیچ یک از این فانوس‌ها نباید در فضاهای بسته استفاده شوند. آن‌ها فقط برای استفاده در مناطق خوش تهویه هستند. آنها همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند و باید مراقب مواد قابل اشتعال، کودکان و حیوانات خانگی در اطراف آن‌ها باشید.

فانوس‌های برقی

فانوس‌های برقی همه از این جهت که از یک منبع برق برای تامین برق لامپ LED استفاده می‌کنند، مشابه هستند. تفاوت آن‌ها در نوع منبع نور و اندازه و وزن آن‌ها است. فانوس‌های برقی می‌توانند با باتری‌های قلیایی، باتری‌های قابل شارژ، و یا حتی یک منبع برق بیرونی کار کنند. اندازه‌های این فانوس‌ها از مدل‌هایی که در جیب جا می‌شوند تا مدل هایی به بزرگی یک گالن، متغیر است.

باتری‌های قلیایی شناخته‌شده‌ترین منابع قدرتند. آنها نسبتا ارزان و قابل اعتمادند و هنگامی که خالی می‌شوند به آسانی قابل تعویض می‌باشند. نقطه ضعف این منبع قدرت هزینه‌ی اضافه‌ایست که برای جایگزینی باتری‌های مرده استفاده می‌شود.

5 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

به طور کلی، فانوس‌های برقی عالی هستند، چرا که بادوام، مقاوم، سبک، ارزان و بی‌خطرند. بسیاری از فانوس‌ها دارای حالت‌های مختلف‌اند که اجازه می‌دهد شما روشنایی فانوس را با نیاز خود هماهنگ کنید.

از سوی دیگر، حتی بزرگ‌ترین فانوس برقی، روشنایی همتای بنزینی خود را ندارد. فانوس برقی انتخاب خوبی برای هوای سرد نیست چرا که واکنش شیمیایی تولید برق که در باتری صورت می‌گیرد (چه قلیایی و یا قابل شارژ) با دمای پایین هوا به تاخیر می‌افتد.

شاخص‌های خرید تجهیزات روشنایی کمپینگ

لومن

واحد اندازه‌گیری نور، لومن است؛ هرچه لومن بالاتر باشد میزان روشنایی بیشتر است. به طورکلی، لامپ‌های پرنور‌تر انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، بنابراین بیشتر مدل‌ها حالت‌های متعدد و سطوح مختلف روشنایی را ارائه می‌دهند.

برای فانوس، لومن از حدود 40 شروع می‌شود و می‌تواند تا 1000 لومن برای پرنورترین حالت ادامه یابد. بیشتر فانوس‌ها محدوده نوری 150 تا 350 لومن ارائه می‌دهند. تنها برای پرسه‌زدن در اطراف اردوگاه در شب 100 لومن کافی است.

6 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

درواقع چند لومن احتیاج دارید؟

• کمتر از 100 لومن برای روشنایی یک چادر مناسب است

• حدود 200 لومن برای اطراف چادر خوب خواهد بود

• بیش از 300 لومن برای شب‌نشینی در اردوگاه

 

 

 

 

اندازه و وزن

7 - راهنمای جامع خرید تجهیزات روشنایی [چراغ کمپینگ]

بدون قاعده‌ی مشخصی، به طور کلی اندازه و وزن یک فانوس با نور خروجی آن متناسب است. لامپ‌های کوچک‌تر برای سفرهای پیاده مناسب‌اند، چرا که نور کمی دارند و وزن آنها تنها چند گرم است.

نور کم برای خوردن یک وعده غذایی در راه و یا مطالعه در چادر کافی است. از سوی دیگر، فانوس‌های گازسوز بزرگ‌تر وزن بیشتری دارند اما قادرند نور کل یک اردوگاه و بزم شبانه را تامین کنند.

 

زمان کارکرد

زمان کارکرد مدت زمانی‌ست که شما انتظار دارید چراغ بر اساس سوخت یا باتری مصرفی خود، روشنایی تولید کند. به یاد داشته باشید که این زمان تقریبی است و می‌تواند متغیر باشد.

ضد‌آب بودن

مدل‌های اندکی از فانوس یا چراغ‌ها به طور کامل ضد‌آبند اما بسیاری از آن‌ها در برابر آب و پاشیدن آن تا حدودی مقاومند. استاندارد نشان حفاظت بین المللی (International Protection Marking)، این بینش را که چراغ شما چه میزان مقاومتی دارد برای شما فراهم می‌کند.

به طور کلی، IPX-0 به معنی این است که چراغ هیچ مقاومتی در برابر نفوذ آب ندارد، در حالی که IPX-8 تضمین می‌کند که چراغ تا عمق 3 متر غوطه‌وری در آب همچنان مقاوم بماند. برای استفاده‌ی معمولی در فضای باز، IPX-4 کافی است. این سطح در برابر پاشیدن آب از هر جهتی محافظ است.

ویژگی‌های مهم دیگر برای خرید تجهیزات روشنایی

• از ویژگی‌های کاربردی بودن چراغ دارا بودن حلقه، قلاب، و یا گیره است که به شما اجازه می‌دهد فانوس خود را از درخت یا باتوم و یا حتی درون چادر بیاویزید.

• از دکمه‌های ساده و عملکرد آسان نباید گذشت. دفعات بی‌شماری پیش خواهد آمد که می‌خواهید چراغ خود را در تاریکی و پایان یک روز طولانی روشن کنید. زمان آن نیست که دنبال دکمه‌های کوچک بگردید یا برای روشن کردن چراغ رمز‌های متفاوت وارد کنید.

• پایه‌ی عریض و قابل تنظیم فانوس را ثابت نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد فانوس در زمین‌های ناهموار نیز بایستد.

• ویژگی‌های دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از: توانایی شارژ دستگاه‌های دیگر، حالت چراغ‌قوه، و توانایی جمع شدن آن برای حمل در کوله.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا