دانستنی ها

پخت و پز در زمستان سخت با 5 راهکار اصولی

در این مقاله به اصول اولیه پخت و پز در زمستان، جایی که برف دور تا دور ما را دربرگرفته است بیان می‌شود، با ما همراه باشید.

هیچ چیز بیشتر از یک ماجراجویی روزانه در فضای باز اشتها را باز نمی کند؛ و هیچ چیز بهتر از یک وعده غذا در طبیعت برای تسکین آن وجود ندارد. برند سوئدی پریموس درسراسر جهان با اجاق گازهای قابل حمل خود برای فضای باز شناخته شده است.

در این قسمت، یوهان اسکولمن (Johan Skullman)، کارشناس بقا و عضوی از تیم آزمایش پریموس، راهکارها و ترفندهایی برای زنده ماندن و لذت بردن از یک وعده غذایی در فضای باز و در هوای سرد زمستان را ارائه می‌دهد.

ایستاده در سرمای زمستان

راه انداختن یک اجاق گاز یا خوراک پز در زمستان کمی مهارت می‌طلبد. اما مشکلات غیرقابل حل نیستند. فقط باید بدانید که چه باید بکنید و موانع را که از سرما، باد و شرایط دشوار برمی‌آیند، به آسانی از سر راه بردارید. در زیر شرایط مناسب برای پخت و پز در زمستان سخت، معرفی شده اند.

1. برای پخت و پز در زمستان در برابر باد پناه بگیرید

بادهای شدید می‌توانند پخت و پز را دشوار کنند. بنابراین، شما باید در برابر باد از کلبه، سنگ و یا درختان تنومند برای پناه بهره بگیرید. یکی دیگر از گزینه ها برای محافظت از اجاق گاز در برابر باد، مانع مصنوعی ساخته شده از برف است. اگر برف برای ساخت آن مناسب است به راحتی می‌توانید با یک بیل آن را بسازید.

ممکن است فکر کنید که می‌توانید در چادر خود آشپزی کنید. اکثر تولید کنندگان چادر و یا اجاق گاز به وضوح می‌گویند: این‌کار مطلقا ممنوع است. چرا؟ ممکن است به خودتان صدمه بزنید و یا حتی جانتان را از دست بدهید. با نگاهی به گذشته موقعیت‌های بسیاری را به یاد می‌آورم که هیچ گزینه دیگری غیر از پخت و پز در چادر را نداشتیم.

با این حال، پخت و پز در داخل چادر همیشه باید آخرین گزینه باشد و این مهم است که واقعا بدانید چه باید انجام دهید. هنگامی که از چادر سرپوشیده برای پناهگاه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که واقعا در استفاده از اجاق گاز خود با تجربه و ماهرید، همچنین 100٪ هشیارید و اقدامات احتیاطی را رعایت نموده اید.

مردی در چادر و درحال ریختن آب جوش در فلاس، در فصل زمستان و سرما

این اقدامات احتیاطی به شرح ذیل هستند:

• با کندن یک حفره در برف درون چادر سرپوشیده آغاز کنید

• مطمئن شوید که تهویه کافی وجود دارد.

• نگاهتان به اجاق گاز باشد و هرگز اجازه ندهید که از دید شما خارج شود

 

2. همه چیز به تهویه برمی‌گردد

تهویه ضعیف درون چادر به سرعت منجر به افزایش خطر مسمومیت مونوکسید کربن می‌شود. خواب آلودگی یکی از نشانه های مسمومیت با مونوکسید کربن است. اگر چند نفری همراه هم هستید، با دقت یکدیگر را تماشا کنید. اگر تنها هستید، باید در صورت امکان از اجاق گاز داخل چادر استفاده نکنید.

اولین نشانه‌ی وجود مقادیر بالای مونوکسید کربن این است که معمولا شعله شروع به پریدن (خاموش و روشن شدن) می‌کند. با قرار گرفتن اجاق گاز درون حفره، این نشانه به دلیل کمبود اکسیژن حتی زودتر ظاهر خواهد شد. و قطعا این نشانه‌ی بدی نیست بلکه نجات دهنده‌ی زندگی‌ست. اگر اجاق شما به پت پت افتاد بلافاصله آن را خاموش کنید و چادر خود را کامل باز کنید تا هوا وارد آن شود. همه چیز به تهویه بر‌می‌گردد!

چادرهای سبک معمولا از پارچه‌های مصنوعی ساخته شده اند و همه ی آنها بسیار قابل اشتعال اند. بنابراین، شما باید مطمئن شوید که اجاق گاز در جایی ثابت (مثلا بر روی یک تخته چوبی) قرار داده شده است و هیچ چیز قابل اشتعالی مانند کاغذ، کاپشن پر، کیسه خواب کوهنوردی و غیره نزدیک آن نباشد.

3. انتخاب و حمل سوخت در زمستان برفی

سوخت مورد علاقه من کپسول گاز مایع است. استفاده از آن راحت است و از بیشترین انرژی و کمترین دود اگزوز برخوردار می‌باشد. بنابراین هر زمان که در دسترس‌ است از آن برای پخت و پز استفاده می‌کنیم. با این حال، این گاز مایع، یک نقطه ضعف بزرگ دارد. ممکن است برای استفاده از آن بیش از حد سرد باشد. گاز مایع فشرده دیگر تبخیر نمی‌شود.

در بسیاری از اجاق ها، وارونه کردن کارتریج به دلیل احتمال اشتعال شعله که می‌تواند آسیب های جدی وارد کند و یا منجر به سوختن چادر کوهنوردی شود، گزینه‌ی مناسبی نیست. اینکه کپسول گاز شما گرم بماند (داخل ژاکت و یا کیسه خوابتان)، کمک خواهد کرد اما فقط تا حد کمی. شما همچنین باید از ترکیب‌های گازی که حاوی درصد بالاتری از پروپان است استفاده کنید چرا که در دماهای پایین بهتر تبخیر می‌شود.

گزینه‌های بهتر سوخت های‌مایع، گاز سفید، بنزین و نفت سفید هستند و اگر هیچ کدام در دسترس نبودند، از دیزل استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که اجاق گاز شما واقعا می‌تواند آن را بسوزاند.

پخت و پز در زمستان

4. باید بدانید که برف همان آب یخ زده است

واضح است که شما نمی‌توانید تمام آب مورد نیاز خود را برای یک سفر زمستانی به همراه آورید. شما باید برف یا یخ را ذوب کنید. برای ذوب برف به اجاق گاز، یک ظرف بسیار بزرگ از برف و صبر نیاز دارید.

هر چه برف سفت تر باشد، ذوب آن مدت بیشتری طول می‌کشد. اگر از یخ استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را قبل از قرار دادن در ظرف برای ذوب خورد کنید. سطح بیشتری از تکه‌های کوچک یخ سریع‌تر از یک توده‌ی بزرگ یخ ذوب می‌شود.

 

    ظرف غذا، بادگیر و کمپینگ در فصل زمستان

5. در انرژی صرفه جویی کنید و گرم بمانید

هنگامی که آب را جوش آوردید، باقی مانده‌ی آن را دور نریزید. بقیه‌ی آن را در بطری آب و یا ظروف کوهنوردی خود بریزید تا از سرما مصون بماند. بعدا می‌توانید از آن برای تهیه وعده غذایی بعدی و یا نوشیدنی گرم استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از ظرف آب داغ به عنوان سیستم گرمایشی داخل کیسه‌خواب وقتی که شب را بیرون می‌مانید، استفاده کنید. بطری آب جوش را پایین کیسه خواب خود قرار دهید و در چند ساعت بعدی پاهای شما گرم خواهد ماند.

نوشیدن زیاد در دماهای پایین ضروری است و این فقط درباره‌ی نوشیدنی گرم نیست، بلکه کلا مصرف مایعات اجباریست. تنفس در هوای سرد موجب خشکی مداوم گلو می‌شود. علاوه بر این، عطش شما به طرز قابل توجهی در هوای سرد کاهش می‌یابد. پس بدن شما باید از کم آبی مصون بماند چرا که این فرآیند خطر سرمازدگی و هیپوترمی را دربر دارد.

با وجود تمام این خطرات و نکاتی که باید در نظر بگیرید، سفر و پخت و پز در زمستان بسیار با ارزش است. طبیعت سرسخت‌تر و خلوت‌تر است و می‌توانید ذهن خود را کامل پاک کنید. امتحان کنید!

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا