همه چیز در مورد کوله پشتی کوهنوردی

اصول چیدمان کوله پشتی و حمل صحیح آن برای حفظ سلامتی

در این مقاله اصول پک و حمل کوله پشتی کوهنوردی ارائه می‌شود، مواردی همچون انتخاب کوله پشتی سبک، نحوه چینش وسایل، محتویات کوله پشتی کوهنوردی، کیفیت لوازم و انتخاب برندهایی که به کاهش وزن توجه بیشتری داشته و از کیفیت بالاتری برخوردارند.

به عنوان یک قاعده کلی، اگر قصد دارید چند کیلو از وزن بار خود بکاهید، اولین قدم این است که وزن کوله‌پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهید. به طور کلی، نباید یک کوله پشتی که بیش از 1.5 تا 2 کیلو وزن به بارتان اضافه کند، داشته باشید. کاهش وزن می‌تواند هم با کاهش سایز کوله پشتی و هم با انتخاب کوله‌ای با ساختار بسیار سبک (جنس سبک تر، جیب و زیپ کمتر، و غیره) صورت بگیرد.

اگر شما کمتر از 10-7 کیلو بار حمل می‌کنید، یک کوله پشتی بدون فریم در نظر بگیرید که در این صورت قادر خواهید بود وزن کوله پشتی خود را به زیر یک کیلو کاهش دهید.

حمل کوله پشتی سبک در طبیعت و کوهنوردی

اما وزن تنها ملاک در انتخاب یک کوله پشتی نیست. کوله پشتی فریم‌دار که به توزیع وزن بار کمک می‌کند و فشار را از روی شانه ها بر‌می‌دارد، اغلب نسبت به کوله‌های خیلی سبک بی‌فریم، بند های پهن‌تر و راحت‌تری دارند؛ و بسیاری از آن‌ها همچنین تهویه‌ی قدرتمندی را شامل می‌شوند.

به اعتقاد برخی از افراد یک کوله‌پشتی بزرگ، با محفظه اصلی پربار و لوازم آویخته شده از بندهای بیرونی کوله، حتی بهتر از کوله پشتی های کوچک‌ روی پشت تنظیم می‌شود.

بعضی از کوهنوردان کوله پشتی فوق سبک و بدون فریم را به مدل های فریم دار ترجیح می‌دهند؛ چرا که این کوله پشتی ها آن ها را مجبور می‌کند تا لوازم کوهنوردی غیر ضروری را در خانه بگذارند و درنتیجه وزن کوله را پایین نگه دارند. سپس، آنها از روش هایی مانند شانه به شانه کردن کوله پشتی برای تهویه و راحتی بیشتر یا پایین نگه داشتن وزن بار (زیر 7 کیلو) استفاده می‌کنند که بند های باریک تر مشکلی ایجاد نکنند.

اصول چینش و پک وسایل

هنگام پک کردن، توزیع وزن مناسب یک چالش به حساب می‌آید. کوله پشتی را می‌بایست به بخش ها و نواحی مختلف تقسیم کرد. وسایل و تجهیزات را در نواحی خاص خود قرار داد. اصولا سنگین ترین وسایل را می‌بایست در راستای وسط کمر و نزدیک به بدن قرار داد. کوله ای که به درستی پک شده باشد ایمن‌تر است و ثبات بیشتری روی بدن دارد.

نحوه چینش وسایل در کوله پشتی، بخش های مختلف کوله پشتی

نواحی داخلی کوله‌پشتی

ناحیه1: کف کوله‌پشتی؛ آیتم ها با وزن متوسط

کف کوله یا پایین کوله‌پشتی محل انباشتن آیتم های نیمه سنگین اما حجیم است. با کیسه خواب شروع کنید. با این کار کوله‌پشتی هم شکل می‌گیرد و جا برای سایر وسایل نیز باز می‌شود. اگر کیسه خوابتان حجم کمی می‌گیرد و هنوز جا دارید می‌توانید لباس یا بالشت خود را در کنار آن قرار دهید.

ناحیه2: وسط کوله‌پشتی؛ سنگین ترین آیتم ها

وسط کوله‌پشتی، نزدیک‌ترین ناحیه به مرکز پشت، محل قرار دادن سنگین ترین وسایل است. این ناحیه مرکز ثقل کوله شماست؛ جایی که به ثبات و تعادل شما کمک می‌کند. وسایلی همچون ظروف کوهنوردی برای آشپزی در طبیعت، سوخت، غذا و هر چیز سنگین که تا رسیدن به کمپ به آن‌ها نیازی نیست.

ناحیه3: جلوی کوله‌پشتی؛ سبک ترین آیتم ها

از آن‌جاییکه این قسمت، با بدن بیشترین فاصله را دارد، باید سبک‌ترین وسایل را در این ناحیه قرار داد. حوله یا وسایل شخصی سبک می تواند در این قسمت جای گیرد.

ناحیه 4: بالای کوله؛ آیتم های سبکی که ممکن است هر لحظه به آن ها نیاز داشته‌باشیم

بالای کوله، شامل بالای وسایل در کوله‌پشتی و هم درب کوله می‌شود. از این ناحیه همچنین به مغز کوله پشتی یاد می‌شود. وسایلی که در این ناحیه قرار می‌دهیم می‌بایست سبک باشد. وسایلی که زیاد استفاده می‌کنید و دسترسی سریع به آن ها برایتان اهمیت دارد. وسایلی همچون کیف کمک‌های اولیه، خوراکی، قطب نما، بادگیر و غیره.

نکته: برای حمل وسایل حجیمی که وزن کمی دارند، می‌توان از فاصله میان درب کوله و خود کوله‌پشتی استفاده کرد. برای این کار تنها کافیست بندهای اتصال درب به بدنه را کمی باز کنید تا فضایی ایجاد شود.

رابطه کیفیت تجهیزات و حمل کوله پشتی سبک

امروزه چادر کوهنوردی های مختلفی وجود دارند که بسیاری از آنها کمتر از 1.5 کیلو وزن دارند، اما بیشترین حریم خصوصی و محفاظت (به ویژه در آب و هوای سرد) را ارائه می دهند. اگر به نظر می‌رسد هوا برای رفتن خوب است، می‌توانید محافظ باران را همراه نبرید.

اگر شما در یک مسیر کوهپیمایی چند روزه هستید که طی آن ممکن است در یک فضای کوچک در اتاقکی بخوابید، و یا ترجیح می‌دهید در طول سفرهای کوتاه تقلای کمتری در اردوگاه داشته باشید، کیسه بیواک گزینه سبک دیگری است. طرح های بیواک در مدل های کوچک و بسیار کوچک موجود می‌باشد. هرچه این تجهیزات کیفیت بالاتری داشته‌باشند، وزنشان کمتر و در نتیجه حمل‌شان راحت‌تر است.

قراردادن تجهیزات در کوله پشتی، کیسه خواب سبک، اصول پک و حمل سبک

خوابیدن در کیسه خواب پر

پرندگان برای اینکه در طبیعت گرم بمانند از پرهایشان بهره می‌برند، پس شما هم می‌توانید. این انتخاب سبک‌ترین، گرم‌ترین، جمع‌و‌جورترین و با‌دوام‌ترین نوع کیسه خواب است. اگر برای خرید تجهیزات دیگر از مقداری پول صرف نظر می‌کنید، مقداری پول بیشتر برای خرید کیسه خواب پر با تراکم بالای 700 هزینه کنید.

یکی از دلایل انتخاب پر توانایی عایق آن هنگام خیس شدن است. بیشتر کیسه خواب های پر با کاوری ضد آب بر روی پارچه بیرونی‌شان پوشیده شده‌اند، و بعضی از شرکت ها خود پر را ضد‌آب می‌سازند، تا قادر باشد حتی هنگام خیس شدن خاصیت عایق خود را حفظ کند.

با استفاده از یک کیسه خواب پر به جای کیسه خواب الیاف می توانید نزدیک به نیم کیلو در وزن صرفه جویی کنید، قابلیت بالای فشرده سازی کیسه‌خواب این اجازه را می‌دهد که آن را در گوشه‌ی کوچکی از کوله‌پشتی خود جای دهید، و همچنین توانایی باز شدن متعدد آن از حالت فشرده، با نگهداری مناسب، نرم و گرم ماندن آن را طی سال‌ها سفر با کوله پشتی، تضمین می‌کند.

زیرانداز عالی کیسه خواب

انتخاب زیرانداز کیسه خواب و تصمیم اینکه اصلا یکی از آن ها را با خود ببرید یا نه مسئله ای کاملا شخصی است. گزینه های متعددی وجود دارد، اعم از مدل فوم تا تشک بادی در طول و اندازه های مختلف. برخی از آن ها بسیار راحت و در عین حال سبک هستند، مثل مدل بادی Exped SynMat UL  که زیر نیم کیلو وزن دارد و سراسر آن عایق است تا مشکل تشک بادی را برای ارائه ی گرمای کافی رفع کند.

زیرانداز سبک روی کوله پشتی، استراحت روی زیرانداز

اگر ترجیح می‌دهید از ریسک سوراخ شدن و خالی شدن باد زیرانداز خود جلوگیری کنید، مدل های فوق سبک و بدون منفذ فوم، مانندTherm-a-Rest Z Lite Sleeping Pad  یا Therm-a-Rest Z Lite SOL (insulating) Sleeping Pad زیراندازی گرم و نرم را با افزودن کمتر از نیم کیلو وزن به بار شما، فراهم می‌کند.

زیرانداز هایی با طول سه چهارم نیز یکی دیگر از گزینه هاست. شما می توانید پاهای خود روی کوله پشتی خود قرار دهید و با بالا نگه داشتن آنها هنگام خواب آن ها را به خوبی ترمیم کنید. زیرانداز کوچک‌تر به معنای وزن کمتر است.

راه های دیگر برای کاهش وزن بار

راه های بی شماری دیگری برای سبک کردن کوله پشتی وجود دارد، اعم از حمل مواد غذایی خشک و محدود کردن لوازم به آن‌هایی که چندکاره هستند. شما می‌توانید هر زمان که در طول راه با یک منبع آب روبرو می‌شوید، آب مورد نیاز خود را با تجدید ( و پالایش یا تصفیه) کنید، تا مقدار کمتری آب با خود حمل کنید.

برنامه ریزی و آماده سازی ضروری است، و این نیز مهم است که بدانید چگونه کوله پشتی خود را برای راحتی و ثبات طولانی تر جمع، حمل و تنظیم کنید.

چه چیزی با خودمان حمل کنیم؟

در حالی که برای گردش با کوله پشتی خود آماده می‌شوید، تمام اقلامی را که قصد دارید با خود حمل کنید مقابل چشمانتان بچینید و کوله ی همراه خود را نیز در دستتان بگیرید. مطمئن شوید که آب و غذایی را که می خواهید حمل کنید در نظر گرفته اید، از جمله یک کیسه آب (کمل بک) یا بطری پر آب، و مواد غذایی برای هر چند روزی را که بین دو مقصد، که در آن می‌توانید تجدید ذخیره کنید، نیاز دارید.

اگر شما با همسر خود و یا گروهی سفر می‌کنید، وسایل را بین خود تقسیم کنید؛ به عنوان مثال یک نفر می‌تواند باتوم های چادر را حمل کند، دیگری خود چادر، و نفر سوم کاور ضد آب را بیاورد.

اصول پک و حمل کوله سبک، انتخاب وسایل جهت کمپینگ، چک لیست وسایل کمپینگ

در حالی که اقلام شما مقابلتان پخش شده اند، آن ها را یک به یک بررسی کنید و تعیین کنید چه چیز واقعا ضروری و چه چیزی تزیینی است. آیا واقعا به روپوش پشمی نیاز دارید، در حالی که ژاکت پر برداشته اید؟ و یا آیا به فلاسک قهوه ی مجزا واقعا احتیاج دارید، برای گشت و گذار شهری؟ اگر می خواهید وزن بار خود را کم نگه دارید، حتی به لباس فکر نکنید، لوازم فنی و بادوام را به تعداد محدود حمل کنید.

اگر شرایط آب و هوایی متغیر است، شلوار قابل تبدیل را به جای حمل شلوارک و شلوار به صورت مجزا بپوشید. به جای آوردن پیراهن آستین بلند و آستین کوتاه، فقط پیراهن آستین کوتاه را با خود بیاوردید و از ساق پوش دست استفاده کنید.

اسباب خود را جمع و تعدیل کنید

اگر متوجه شدید که باید تعداد زیادی از وسایل را از بندهای بیرونی کوله پشتی آویزان کنید، نیاز دارید که بیشتر بر روی کاهش بار خود کار کنید. آویز کردن بیش از حد وسایل بیرون از کوله پشتی، تعادل وزن، ثبات و راحتی طولانی مدت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر یک کوله پشتی بدون فریم دارید، تشکچه ی شما می تواند دورتادور لایه ی درونی کوله پشتی پیچیده شود تا در برابر تماس دیگر اقلام داخل کوله با پشت شما، لایه ای نرم و محافظ باشد.

برندهای کوله‌پشتی

در زمینه تولید کوله‌پشتی برند‌ های زیادی  فعالیت می‌کنند و بعضی از آن ها بیش از صدسال است که در این زمینه مشغولند و تاریخچه ای عظیم از نوآوری ها و تکنولوژی ها را یدک می کشند. یکی از این برند‌های شناخته شده در دنیا برند کوله پشتی دیوتر است که در روند توسعه کوله‌پشتی در قرن اخیر خلاقیت و نوآوری‌‌های زیادی داشته‌است.

اروپایی‌ها زودتر از همه به فناوری‌هایی در این زمینه دست یافتند. سیستم های پشتی، سیستم‌های توزیع وزن، تهویه هوا و … از جمله پیشرفت‌هایی بود که در زمینه تولید کوله‌پشتی به‌وجود آمد و حمل آن را بسیار آسان کرد. از دیگر برندهای اروپایی می‌توان به کوله پشتی اسنوهاک، مانتین، فرینو، جک ولفسکین و… اشاره کرد.

اما کوله پشتی همزمان در سایر نقاط دنیا نیز تولید شد. در آمریکا برند کوله پشتی آسپری تولید و اکنون یکی از بهترین کوله‌پشتی‌های دنیا را تولید می‌کند. آسپری با ابداع فناوری آنتی‌گریویتی (ضدجاذبه) توزیع وزن کوله‌پشتی را ارتقا داد و همزمان از وزن متریال آن کم کرد تا کوله‌پشتی های سبکی تولید کند.

امروزه در تمام دنیا کوله‌پشتی هایی برای کوهنوردان تولید می‌شود که در سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌شود. در کشور ایران نیز کوله‌پشتی برای کوهنوردان و ماجراجویان تولید می شود. برندهایی همچون کوله پشتی گرانیت، کوله پشتی سالوک و کوله پشتی قایا از جمله تولید کنندگان ایرانی در این حوزه هستند که کوله‌هایی باکیفیت تولید کرده‌اند که قیمت آن ها نسبت به موارد مشابه خارجی بسیار مناسب‌تر است.

به نظر شما چطور می‌توان به کاهش وزن و حمل راحت‌تر کوله‌پشتی کمک کرد؟ نظرات خود را با ما درمیان بگزارید

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا