کوهنوردی

5 جایی که شما به باتوم کوهنوری نیاز دارید

تا به حال روی برگ و یا سنگ‌های خیس سر خورده‌اید؟ طوری که ممکن باشد از پشت بیفتید؟ یا اینکه هرگز آرزو داشته‌اید حین حمل یک کوله‌ی‌ سنگین از تپه‌ای شیب‌دار قدرت بیشتری داشته باشید؟ اگر چنین است، وقت آن است که به فکر باتوم کوهنوردی باشید.

اگر فکر می‌کنید باتوم فقط برای افراد مسن است، در اشتباهید. باتوم بین کوهنوردان و ماجراجویان در تمام سنین متداول است. دلیلش این است که حمل باتوم مانند در اختیار داشتن دو پای بیشتر است. آنها به توزیع وزن و کاهش فشار از پاها و مفاصل شما کمک می‌کنند و حتی می‌توانند یک ورزش خوب برای بازو محسوب شوند.

استفاده از باتوم در کوهنوردی

در زیر 5 سناریو آمده که باتوم می تواند به کمک شما بیاید. بدون در نظر گرفتن سن یا میزان حرفه ای بودن شما:

1.  استفاده از باتوم کوهنوردی هنگام بالا رفتن

چه به یک شیب صعودی ملایم رسیده باشید یا در حال بالا رفتن از یک راه پله گرانیتی باشید، می‌توانید از عصای کوهنوردی خود برای افزایش نیرو استفاده کنید.

در سراشیبی‌های تند، هر دو باتوم را مقابل خود قرار دهید و هم زمان فشار دهید، سپس خودتان را بالا بکشید.

نکته: هنگام بالا رفتن طول باتوم خود را کوتاه کنید.

2. باتوم کوهنوردی برای پایین آمدن

پیاده‌روی سراشیبی معمولا فریبنده‌تر از بالا رفتن است. نیروی جاذبه نه تنها به پاها و زانوها فشار وارد می‌کند، بلکه به شما زمان کمتری برای انتخاب جای پای امن می‌دهد. راه رفتن بر روی یک سطح لغزنده و یا پر از سنگ‌ریزه حتی با بهترین کفش کوهنوردی می‌تواند منجر به از دست رفتن تعادل شما گردد.

در یک مطالعه اخیر در زمینه‌ی پیاده روی با کوله پشتی کوهنوردی، سقوط به عنوان دومین عامل موثر در آسیب دیدن افراد مورد مطالعه شناخته شده است.

شما می‌توانید با پیاده‌روی با عصای کوهنوردی میزان خطر را به حداقل برساند. قبل از پایین آمدن باتوم‌ها را جلوی پای خود بگذارید و هنگام راه رفتن در یک مسیر سنگلاخی از آنها استفاده نمایید. ممکن است شما را از سر خوردن نجات ندهند اما کاملا جلوی غلت خوردن شما را می‌گیرند.

نکته: هنگام پایین آمدن از سراشیبی طول باتوم خود را بلند کنید.

3. هنگام عبور از رودخانه

عبور از رودخانه می‌تواند دشوار باشد، به خصوص هنگامی که به سطح متزلزلی که در حال عبور از آن هستید اعتماد ندارید. اینجاست که باتوم به کار می‌آید. اگر نگران تعادل خود هستید، عصای کوهنوردی خود را تا حدی بلند کنید که به عمق رودخانه برسد و در نتیجه بتوانید با ثبات بیشتری قدم بردارید. همچنین باتوم‌ها برای عبور از روی سنگ‌های شل و بی ثبات مفید هستند.

استفاده از باتوم جهت عبور از رودخانه یا برف

 

4. هنگام عبور از برف

اگر هنگام کوهنوردی بارش برف را محتمل می دانید مطمئن شوید گل برف های خود را همراه دارید. این وسیله قطعه ای دایره شکل از جنس لاستیک سبک وزن است که شکل یک دونات دور انتهای باتوم کوهنوردی را می گیرد و به اندازه ی چند سانتی متر مانده به نوک باتوم به زمین برخورد می کند.

بیشتر باتوم ها دارای گل برف های کوچکند اما برای برف مدل های بزرگ تر بهتر عمل می کنند. گل برف ها جلوی شکسته شدن باتوم در برف را می گیرند و به شما در حفظ تعادل هنگام عبور از سطح پودر مانند کمک می کنند.

5. در همه زمان ها

حمل باتوم کوهنوردی صرف نظر از دشواری مسیر مفید است. حتی مسیرهای نسبتن مسطح می تواند مشکلاتی ایجاد کند، به خصوص اگر سنگلاخی باشد. به علاوه، اگر کوله پشتی حمل می کنید، باتوم به توزیع وزن با کمک می کند. این دیگر فقط پاها نیستند که بار را حمل می کنند.

پس دفعه بعد که شما افراد در حال پیاده روی با باتوم را ببینید میدانید که این نشانه ی ضعف نیست، نشانه ی زیرکی کوهنورد است.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا