چگونه ها

چگونه کیت کمک های اولیه انتخاب کنیم؟ لوازم و تجهیزات لازم

 اغلب نمی‌توانیم برای اتفاق‌های بد برنامه‌ریزی کنیم یا برای مواقع ضروری خارج از خانه از پیش برنامه بچینیم. کیت کمک‌های اولیه جزء ضروری تجهیزات شماست به این دلیل که می‌تواند هنگام وقوع مشکل جدی، تفاوت زیادی ایجاد کند.

انتخاب نوع کیت کمک های اولیه

فهم اینکه چه کیت کمک‌های اولیه‌ای برای شما بهترین است دشوار است، چرا که باید در برابر هر نوع پیشامد احتمالی آماده شوید و تعادل را در وزن، اندازه و هزینه‌ی این منابع رعایت کنید. عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

1. جمعیت گروه

با افزایش تعداد نفراتی که با آنها همراه شده اید، شانس اینکه به کیت کمک های اولیه خود نیازمند شوید و همچنین مقدار این نیاز بالا می رود. برنامه ریزی برای نیازهای احتمالی و شرایط اضطراری در یک گروه 10 نفره با دو یا سه نفره تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل در انتخاب لوازم کوهنوردی خود دقت کنید.

2. مدت زمان سفر

شما باید مطمئن باشید که منابعتان تا پیش از اتمام سفر تمام نمی شوند. آیتم هایی هستند که در کیت کمک های اولیه بیشتر استفاده می شوند، مانند باند، گاز پانسمان، چسب نواری و ….

در صورت ابتلا به آلرژی یا بیماری خاص وسایل بیشتری مورد نیاز است. همچنین دانستن مقصد شما برای انتخاب اقلام ضروری کمک های اولیه مهم است؛ چرا که نیازهای شما در سفر به جنگل های بارانی آمازون یا کوه بارانی در مقابل پیاده روی روزانه با خانواده تا حد زیادی متفاوت خواهد بود.

چند راه برای انتخاب یا ساخت کیت کمک‌های اولیه شما وجود دارد:

  • شما می‌توانید یک کیت ساده بسازید و تمام تجهیزات لازم برای سفر خود را نسبت به جمعیت گروه گردآوری کنید.
  • همچنین می توانید با خرید یک کیت کمک های اولیه ابتدایی مانند اورتیلب شروع کنید.

توجه کنید که کیت کمک‌های اولیه شامل لوازم ضروری است که می‌توانید طبق نیازهای خود به آن‌ها اضافه کنید.

 

کیت کمک های اولیه

وسایل اولیه برای کیت کمک های اولیه

 

برای درمان، متداول‌ترین موقعیت‌هایی که ممکن است با آن روبرو شوید، موارد زیر باید بخشی از هر کیت باشند:

  • مقدار زیادی از باند، گاز پانسمان، چسب زخم (داشتن سری کامل این اقلام شما را قادر به درمان در موقعیت‌های مختلف می‌سازد.)
  • بانداژ کشی: برای بستن مچ پای پیچ‌خورده، بازو یا پای خراشیده و یا نگه داشتن کیسه یخ در محل آسیب‌دیده استفاده می‌شود.
  • پماد، بتادین یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده: برای تمیز کردن زخم‌ها و پیشگیری از عفونت ضروری است.
  • موچین، قیچی یا چاقو: برای بیرون آوردن اضافات از زخم، خارج کردن تراشه‌ها، و بریدن گاز پانسمان یا حتی در صورت نیاز تکه‌ای از لباس، مهم است.
  • داروهای عمومی: مسکن، قرص معده و ضد التهاب تنها چند نمونه از داروهای اساسی است که هر کس باید در کیت خود داشته باشد.
  • کرم‌های ضد آفتاب: آفتاب سوختگی علاوه بر دردناک بودن، می تواند منجر به کم آبی شدید بدن شود. آفتاب سوختگی در ارتفاعات و یا در برف و آب سریعتر رخ می‌دهد تا اینکه تمام طول روز در دره‌ای مشغول باشید.
  • پتوی نجات: بری گرم کردن ، ساخت یک سرپناه اضطراری و پناه دادن به شما در باران و موارد دیگر استفاده می‌شود.

ملاحظات بیشتر در خصوص کیت کمک های اولیه

با توجه به جایی که می‌روید و فعالیتی که انجام می‌دهید، ممکن است موارد زیر مورد نیازتان باشد:

  • کیت سوختگی: سوختگی دور آتش و اجاق اردوگاه نسبتا شایع است. داشتن یک کیت دستی سوختگی برای مراقبت از سوختگی های اخیر بسیار مهم است.
  • کیسه یخ: پس از آسیب، ورم خیلی سریع رخ می‌دهد و این ممکن است باعث شود نتوانید پای خود را در کفش قرار دهید. داشتن یک کیسه یخ برای کاهش ورم به شما کمک خواهد کرد.
  • پماد خشکی لب: مطمئن شوید که ضد آفتاب نیز می‌باشد.
  • دما سنج: دما سنج می تواند در تعیین این احتمال که کسی در گروه شما به توجه فوری پزشکی نیاز دارد، مفید باشد.
  • دورکننده‌ی حشرات: نه تنها سفر شما را لذت بخش‌تر می‌سازد، بلکه در برابر حشرات ناقل بیماری از شما محافظت می‌کند.
  • نوار چسبی، سنجاق قفلی: (شکستگی، پیچ‌خوردگی، کشش عضلات) برای محکم کردن باند و پوشاندن شکاف‌ها استفاده می‌شود.
  • سرنگ دوش: تمیز کردن زخم با آب استریل در پیشگیری از عفونت مهم است.
  • دستکش: دستکش نه تنها از شما دربرابر بیماری‌های مسری فردی که درمانش می‌کنید محافظت می‌کند بلکه از شخصی که معالجه می‌کنید نیز محافظت می‌کند.
  • راهنمای درمان آسان / آموزش برای کمک های اولیه: کتابچه هایی موجودند که حاوی اطلاعات لازم برای انواع شرایط اضطراریست، آن هم در زمانی که شما دسترسی فوری به مراقبت های پزشکی را ندارید. به خاطر داشته باشید که این دستورالعمل ها جایگزین آموزش پزشکی حرفه ای نیستند.

امدادرسانی به اعضای گروه حین طبیعت گردی

یکی دیگر از جنبه‌های کمک‌های اولیه آمادگی در شرایطی‌ست که یکی از اعضای گروه و یا شما گم شده‌اید، به خصوص هنگامی که همان زمان مصدوم هم هستید. کیت خوب شامل موارد زیراست:

  • آینه‌ی علامت دهنده/سوت نجات: هنگامی که گم شده یا از مسیر خارج گشته‌اید، داشتن وسیله‌ای که شما را قادر به فرستادن علامت کمک سازد، از بهترین راه‌های پیدا شدن است.
  • پانچو اضطراری: خشک ماندن در طبیعت ضروری است. مرطوب ماندن می‌تواند انرژی را کاهش دهد، برای پا مشکلات جدی ایجاد کند، و در نهایت شما را به هیپوترمی مبتلا کند. این پانچو همچنین می‌تواند به عنوان پناهگاه بقا استفاده شود.
  • فندک، کبریت و یا سنگ چخماق: برپایی آتش می تواند کلید بقاء باشد. آتش برای جوش آوردن آب، پخت غذا، گرم ماندن و فرستادن علامت کمک کاربرد دارد.
  • قطب نما: هنگامی که مسیر یا مقصدتان را گم کرده اید می توانید جهت امن را بیابید، یا وقتی که هوا ابری شده است.

کیف کمک های اولیه

آمادگی ویژه برای فعالیت های خاص

لیست بالا طولانی است، ممکن است چندان عملی نباشد و یا برای گشت و گذار کوتاه مناسب نباشد. اقلام خاصی وجود دارند که می توانید با یقین برای فعالیت زیر به همراه داشته باشید:

1. کوه نوردی

  • آتل
  • چسب زخم در سایزهای مختلف و پماد آنتی بیوتیک
  • باند

چسب

اگر در حال پیاده‌روی و یا دویدن هستید مطمئن شوید که اقلام لازم برای درمان تاول یا نقاط آزرده را که در آنها سایش رخ می‌دهد همراه دارید. علاوه بر کفش یا بوت مناسب، داشتن اقلام درمانی در کیت شما بهترین راه برای جلوگیری از تاول است. اگر تاول زده‌اید، امکان عفونت نیز وجود دارد، پس رسیدگی به نقاط آزرده به محض ایجاد آنها بسیار مهم است.

2. سنگ نوردی

  • باند به مقدار زیاد
  • چسب نواری
  • پماد نرم کننده پوست

سنگ‌نوردی و آسیب های احتمالی

داشتن یک کیت کمک‌های اولیه با باند اضافی بسیار مهم است چرا که سنگ‌نوردان اغلب انگشتان دست خود را می‌برند و یا پوست انگشتانشان دچار خراش و آزردگی می‌شود.

بدترین کاری که با انگشت بریده می‌توان انجام داد این است که آن را در کیف پودر سنگ فرو کنید، چرا که ذرات خارجی وارد زخم می‌شوند. تمیز کردن و مراقبت فوری از هر زخمی در پوست، حتی کوچک، مهم است.

سنگ‌نوردان اغلب از نوارچسب برای سنگ نوردی استفاده می‌کنند، اما نوارچسب کاربردهای فراوان دیگر هم دارد، از محافظت از مچ دست و قوزک تا ساخت آتل.

آخرین وسیله‌ی حیاتی که برای همه کوهنوردان توصیه می‌شود، کرم نرم‌کننده‌ی دست است. سنگ نوردی به پوست آسیب می‌رساند، و روند بهبود پوست زمان می‌برد. داشتن پماد مرهم در دسترس بهبود آزردگی را سرعت می‌بخشد.

فعالیت های زمستانی

برای آماده کردن کیت کمک‌های اولیه، اینکه در چه فصلی از سال و در چه شرایط آب و هوایی به سر می‌برید، بسیار مهم است. آسیب طی اسکی، اسنوبورد و یا در برف خطر ابتلا به هیپوترمی را افزایش می‌دهد. اگر شما یا همراهتان مجروح شوید، نه تنها لازم است آسیب را درمان کنید، بلکه به لایه‌های اضافی برای گرم ماندن نیاز دارید.

یک آیتم ضروری برای افزودن به کیت کمک‌های اولیه زمستانی، یک یا دو عدد پتو نجات ارزان برای کمک به بازگرداندن حرارت بدن فرد مصدوم است. از باتوم اسکی می‌توان برای اتل بندی، ساخت پناهگاه و یا سورتمه جهت حمل مجروح استفاده کرد. آخرین اقلام ضروری نوار چسب و تسمه می‌باشند. هنگام خراب شدن تجهیزات، شما برای همه‌کاره بودن این ملزومات بی‌نهایت خدا را شکر می‌کنید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا