دانستنی ها

چطور در کمپ زمستانی گرم بمانیم؟ نکات و لوازم ضروری [5 مورد]

دلایل بسیاری برای رفتن به کمپینگ زمستان وجود دارد. آرامش، تنهایی، انتخاب راحت لوکیشن برای کمپینگ و خلاصی از از حشرات و خرس‌ها (که به احتمال زیاد در خواب زمستانی‌اند)، امکان بهره‌مندی از تفریحات زمستانی همانند اسکی خارج از پیست یا اسنوبورد و … همگی از خوبی‌های کمپینگ زمستانی است.

خبر خوب این است که با کمی برنامه ریزی، باربندی دقیق و کسب آگاهی، لازم نیست که یخ بزنید. لباس کوهنوردی مناسب، کیسه خواب، زیرانداز و چادر، همراه با چند ترفند ساده کمک می‌کند که با سرما مبارزه کنید و سفر خود را به درمانی لذت بخش برای تب در وسط زمستان تبدیل کنید. در زیر لوازم کوهنوردی و کمپینگ زمستانی به تفکیک و مختصر با توضیح اینکه چگونه از هر یک از آن‌ها بیشترین استفاده را داشته باشید، آورده شده‌اند.

لوازم ضروری برای گرم ماندن در کمپینگ زمستانی

گرم ماندن در کمپ زمستانی به همراه چادر

1. کاپشن کوهنوردی

پوشیدن کاپشن پر یا الیاف، راحتی بی‌نظیری برای روزهای خیلی سرد فراهم می‌کند. هروقت که از حرکت باز می‌ایستید، برای مبارزه با افت دما هنگامی که بدن شما تولید گرما را متوقف کرده است، کاپشن پفی را روی تمام لباس‌ها و پوست خود بپوشانید. این ژاکت همچنین با دورنگه داشتن رطوبت از پوست، لایه‌های پوشش زیرین شما را نیز خشک نگه می‌دارد.

ژاکت‌های پَر، وزن بسیار کمی دارند و به سادگی قابل جمع شدن هستند. اما زمانی که خیس باشند به خوبی عمل نمی‌کنند؛ به همین دلیل داشتن یک ژاکت با پر ضد آب برای سرمای شدید کمپ زمستانی ضروری است.

کاپشن پر با عایق الیاف کمی حجیم‌ترند اما هنگامی که خیس‌اند بهتر کار می‌کنند و در نتیجه برای سفرهای طولانی که امکان خیس شدن شما بیشتر است، مناسب‌ترند. به خاطر داشته باشید که رطوبت علاوه بر بیرون، از لباس‌های خود شما نیز می‌آید، بنابراین ژاکت پفی شما از هر دو طرف مورد حمله قرار می‌گیرد.

گرم ماندن در کمپ زمستانی به کمک کاپشن پر

صرف نظر از اینکه شما چه سبک عایقی را انتخاب می‌کنید، مهم است که قانون طلایی زیرسازی در زمستان را بدانید:

لایه‌ای برای جلوگیری از عرق کردن.

اگر در حال انجام کاری سنگین مانند ساخت کلبه‌ی اسکیموها، نیمکت‌های برفی و مانند آن هستید و یا برای بررسی مناظر زمستانی پیاده به راه می‌افتید، باید در آغاز کار سرد باشید.

به محض اینکه شروع به حرکت می‌کنید گرم می‌شوید، یک لایه‌ی بدون قابلیت تنفس باعث می‌شود عرق بسیاری بریزید. فقط به یاد داشته باشید، هرگاه کمپ را ترک می‌کنید ژاکت پفی خود را به همراه داشته باشید، چرا که احتمالا در برخی موارد به آن نیاز خواهید داشت.

2. کیسه خواب

درست مثل ژاکت پفی، برای انتخاب کیسه خواب نیز باید بین پَر و الیاف یکی را انتخاب کنید. عایق پَر وزن کمتری دارد، دوام آن بیشتر است، در بسته بندی کوچک‌تری فشرده می‌شود و البته گران‌تر است. همانطور که در مورد ژاکت پفی گفته شد، کیسه خواب با پَرضد آب یا پوشیده شده از یک لایه بیرونی دافع آب، توصیه می‌شود، زیرا که تقریبا همیشه به علت چگالی هوا باید با رطوبت مقابله کنید.

کیسه‌خواب در زمستان

کیسه خواب‌ الیاف سریع‌تر خشک می‌شود، زمانی که خیس می شود عملکرد بهتری نسبت به کیسه‌خواب پرِ دارد و کم هزینه‌ترند. هر کدام از این دو را انتخاب می‌کنید، باید حواستان باشد که آن را خشک نگه دارید. کیف‌های حمل ضد آب برای حمل کیسه‌خواب کمک بسیاری می‌کنند.

شما همچنین باید هنگام خرید کیسه خواب این نکته را که عادت دارید گرم بخوابید یا سرد، در نظر بگیرید. به عنوان یک قاعده کلی، شما کیسه خوابی می‌خواهید که برای سردترین دمای قابل انتظار شما مناسب باشد. اگر می‌خواهید به خوبی متوجه شوید که کیسه‌خواب‌ها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند، حتما رتبه بندی EN (استاندارد دما) کیسه‌خواب‌ها را بررسی کنید.

اگر در حال حاضر کیسه‌خوابی دارید که به اندازه کافی گرم نیست، می‌توانید گرمای آن را با اضافه کردن یک ملحفه به کیسه‌خواب افزایش دهید.

خوابیدن در کیسه خواب

در کنار خشک نگه داشتن کیسه خوابتان در کمپ زمستانی، مهم است که توجه داشته باشید چگونه در کیسه‌خواب بخوابید. قانون این است که هرگز بینی و دهان خود را با کیسه خواب نپوشانید. تنفس مستقیم درون کیسه خواب باعث می شود که هنگام صبح درون آن سرد و مرطوب باشد.

اگر صورتتان بیش از حد سرد می شود، دهانه ی کیسه خواب را محکم ببندید تا فقط یک سوراخ کوچک در اطراف دهان و بینی باقی بماند، همچنین می‌توانید از دستمال سر برای صورتتان استفاده کنید.

3. زیرانداز کیسه خواب

زیرانداز کیسه خواب شما با قرار دادن یک لایه بین شما و زمین، بهترین مقاومت در برابر از دست دادن حرارت رسانا در طول شب‌های سرد را فراهم می‌کند. زیراندازهای بادی به دلیل راحتی و قابلیت جمع شدنشان، برای استفاده در زمستان به مراتب محبوب‌تر از زیر اندازهای فوم هستند. اگر از زیرانداز بادی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دارای عایق برای محافظت از شما در برابر زمین سرد می‌باشد.

زیرانداز کیسه خواب در کمپ زمستانی

هنگامی که برای خرید زیرانداز می‌روید، با چیزی تحت عنوان مقدار آر (R-value) مواجه می‌شوید که اشاره به مقاومت حرارتی زیرانداز دارد، و راهی برای مقایسه‌ی کارایی عایق زیراندازها ارائه می‌دهد. یک زیرانداز که برای کمپینگ زمستانی به اندازه کافی گرم است باید حداقل مقدار آر 3.5 باشد.

روش دیگر این است، که اگر شما در حال حاضر یک زیرانداز سه فصل دارید (و وزن آن اهمیت چندانی ندارد) ممکن است بخواهید دو عدد زیرانداز داشته باشید که به صورت ایده‌آل یکی بادی و دیگری فوم باشد . “مقدار آر” این وضعیت مجموع توانایی عایق هر دو نوع زیرانداز است.

برای صرفه‌جویی در وزن همچنین می‌توانید از یک زیرانداز با طول سه چهارم استفاده کنید و در طول شب کوله‌ پشتی کوهنوردی خود را زیر پایتان قرار دهید. هر چه انجام می‌دهید، فقط باید مطمئن شوید که به طور کامل از زمین جدا شده‌اید.

4. چادر کوهنوردی و کمپینگ 

برای کمپ زمستانی شما خواهان گرما و محافظ آب و هوایی یک چادر کوهنوردی چهار فصل هستید (که در واقع مناسب فصل زمستان‌اند). این چادرها می‌توانند به طور کامل در برابر برف و باد محافظ باشند و شما داخل آن‌ها کاملا راحت و خشک بمانید. چادرهای چهار فصل ستون‌های تنومندی دارند که به راحتی از شما در برابر برف سنگین و باد شدید که در طول یک طوفان زمستانی با آن روبرو می‌شوید حمایت می‌کنند.

یاد بگیرید چگونه چادر خود را با طناب‌های مهار آن محکم کنید تا در باد شدید به یک بادبادک تبدیل نشود.

گرم ماندن در چادر در فصل زمستان

چادرهای دو جداره گرمای بیشتر، بخار کمتر، و راحتی بیشتری را برای اقامت‌های بلندمدت ارائه می‌دهند. اما چادرهای تک‌لایه بین کوهنوردان و قله نوردان که به وزن اهمیت می دهند محبوبیت بیشتری دارد.

صرف نظر از اینکه کدام مدل را استفاده می کنید، مطمئن شوید که دریچه‌های تهویه‌ی هوا و یک منفذ کوچک در بالای زیپ در ورودی باز است تا هوای مرطوب داخل چادر اجازه‌ی خروج داشته باشد.

این امر ممکن است متناقض به نظر برسد، اما در غیر این صورت بخار هوا داخل چادر جمع می‌شود و شما مرطوب از خواب بیدار می‌شوید.

5. اجاق گاز کوهنوردی

به عنوان یک قاعده کلی، خوراک‌پزها یا اجاق گاز کوهنوردی که از سوخت مایع (گاز سفید) استفاده می‌کنند بهتر از اجاق‌های بوتان در زمستان کار می‌کنند چرا که دومی عملکرد خود را در آب و هوای سرد از دست می‌دهد. شما می‌توانید با گاز بوتان هم کار کنید، اما با توجه به مصرف زیاد و مداوم و ارتفاع اجاق گازتان را بی‌اثر می‌کند.

اجاق گاز در برف زمستان

اجاق گاز سفید در دمای زیر صفر نیز مانند تابستان، به خوبی کار می‌کند، بنابراین شما می‌توانید در هر شرایطی روی آن حساب کنید. در نظر گرفتن این نکته زمانی که شما به این فکر می‌کنید که برای آب آشامیدنی برف را ذوب کنید و در روز چند وعده غذا بپزید، اهمیت دارد.

نبود اجاق به معنی نبود آب و غذاست، که باعث می شود خیلی زود به خانه برگردید. برای سفرهایتان که قرار است آب آشامیدنی را با ذوب برف به دست آورید، برای هر فرد در هر روز 230 گرم سوخت در نظر بگیرید.

نکاتی برای کمپ زمستانی

شما درون کیسه خواب خود هستید و همه‌ی لباس هایی را که همراه دارید پوشیده اید، اما هنوز هم سرد است. یک بطری آب را جوش بیاورید و آن را بین پاهای خود در برابر شریان فمورال قرار دهید. این کار خونتان را به طور مستقیم گرم می کند و به سرعت دمای بدن را افزایش می دهد.

باید به حمام بروید؟ فعلا آن را لغو کنید. بدن شما انرژی زیادی برای حفظ همه گرمای درونی شما مصرف می‌کند. بهتر است انرژیتان را برای چیزهای مهم تری استفاده کنید. دو (و تنها دو) جفت جوراب کوهنوردی همراه خود بردارید، حتی اگر سفر شما یک هفته طول می‌کشد. در طول شب، جفت خشک را بپوشید و جفت مرطوب را روی قفسه سینه خود در زیر همه لایه‌هایی که پوشیده اید قرار دهید تا از شب تا صبح خشک شود.

چادر زدن در زمستان

کالری زیادی برای گرم نگه داشتن بدن صرف می‌شود. سفرهای زمستانی زمان مناسبی برای رژیم نیست. چربی، کالری، کربوهیدرات … هرچه می خواهید بخورید و احتمالا باز هم وزن کم کنید.

حداقل دو جفت دستکش کوهنوردی باید در نظر گرفته شود. زمان زیادی طول می‌کشد تا دستکش‌ها خشک شوند، و وقتی عجله دارید دستان سردتان به شدت شما را آزار می‌دهند. همچنین باید هر کاری حتی بستن بند کفش خود را با دستکش یاد بگیرید تا نیازی نباشد انگشتان برهنه‌ی خود را در معرض سرمای زمستان بگذارید.

تحریریه کی‌تو ایران

تیم تحریریه کی‌تو ایران متشکل از جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی و کمپینگ است که تلاش می‌کنند تجربیات و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا